pátek 31. srpna 2012

Singin' In The Rain

Zpívání v dešti je nejen podle mne nejpopulárnější filmový muzikál všech dob. Spojením veselého a do jisté míry i pravdivého příběhu Hollywoodu z období přechodu němého filmu na mluvený, krásných písní, tanečních čísel, režie a skvělého obsazení vznikl mimořádný film, ze kterého se těšíme dodnes. Od svého vzniku v roce 1952 si jej oblíbily miliony lidí po celém světě...




Umělecký přínos producenta Arthura Freeda by se dal těžko měřit či hodnotit. Sám Freed produkoval čtyřicet filmových muzikálů M-G-M. Od Babes in Arms v roce 1939 až po nejautentičtější a autobiografický snímek SINGIN' IN THE RAIN (Zpívání v dešti) v roce 1952. 

Hudební materiál použitý ve filmu SINGIN’ IN THE RAIN pochází ze zpěvníku dvojice Nacio Herb Brown a Arthur Freed, kteří ve 20. a 30. letech patřili k respektovaným autorům populárních písní. Sami autoři skladeb na vlastní kůži zažili dobu a podobný příběh, který byl v padesátých letech zfilmován a na plátna kin uveden pod již zmíněným názvem, který v Čechách znají všichni jako Zpívání v dešti. Film pojednává o pomalém a jistém příchodu mluveného filmu, který změnil navždy filmovou a populární kulturu v celém světě.


 Arthur Freed


Arthur Freed začínal jako klavírista v jednom z mnoha hudebních vydavatelství. Díky svému talentu a častému přehrávání populárních písní zákazníkům se z něj stal vaudevillový bavič. V polovině 20. let začal spolupracovat jako textař se skladatelem Nacio Herb Brownem, se kterým napsal mnoho písní pro tehdy populární hudební revue. V roce 1929 dostala dvojice šanci také ve filmu. Pro historicky první filmový muzikál společnosti M-G-M s názvem Broadway Melody of 1929 zkomponoval Freed a Brown několik písní. Tehdy je angažoval Irving Thalberg. Ve filmu se objevila například překrásná skladba s názvem You Were Meant For Me. O tři roky dříve složili veselou píseň Singin’ In The Rain, která byla použita v roce 1929 v druhém filmovém muzikálu společnosti Metro-Goldwyn-Mayer s názvem Hollywood Revue. Na plátně si ji zazpívaly takové hvězdy jako byl Cliff Edwards, Buster Keaton, Marion Davies, Joan Crawford a další.


prví verze písně Singin' In The Rain, 
která se objevila ve  filmu Hollywood Revue (1929)


Freed a Brown napsali během 30. let mnoho úspěšných písní. V roce 1939 podepsal Freed a šéf M-G-M Louis B. Mayer novou smlouvu. Arthur Freed se stal producentem, který měl za úkol rozšířit především produkci hudebních filmů.

Práce na snímku SINGIN' IN THE RAIN začaly již v době, kdy natáčel Gene Kelly film Američan v Paříži. Filmové studio chtělo za každou cenu jako producenta Arthura Freeda, který úspěšně produkoval již zmíněný film rok předtím. M-G-M mělo jasnou vizi. Další muzikálový projekt měl být zasazen do období konce 20. let a začátku 30. let, kdy se rodil mluvený film a kdy se herci museli velice rychle aklimatizovat po herecké stránce z němých filmů do filmů mluvených. A jak je již dobře známo, ve skutečnosti se to ne všem podařilo. Pod filmovým scénářem je podepsána dvojice Betty Comden a Adolf Green.


 Douglas Fowley, Jean Hagen a Gene Kelly


Většina hollywoodských filmů pojednávajících o Hollywoodu byly v minulosti trošku nefér. V případě Zpívání v dešti tomu bylo ale docela naopak. A jak sám Gene Kelly prozradil v jednom ze svých rozhovorů: „Ze začátku jsme věděli pouze to, že film bude pojednávat o hvězdě němých filmů, ze které se stane hvězda filmů mluvených. To bylo celé. Všichni jsme se začali vyptávat herců veteránů, jaké to vlastně za starých časů bylo. Celý scénář byl postaven na autentických výpovědích našich starších kolegů, kteří nám vyprávěli nejednu zajímavou příhodu. Takže to, co se ve filmu stalo, byla ve skutečnosti pravda. Taková atmosféra v Hollywoodu kolem roku 1928 skutečně panovala. Samozřejmě s trochou přidaného humoru..“

Film začíná velkolepou filmovou premiérou roku 1927. Hlavními hvězdami snímku, kteří právě přijíždějí v honosném automobilu na slavnostní premiéru, jsou elegantní a všemi oblíbený Don Lockwood (Gene Kelly) a jeho poněkud sebestředná a hloupoučká filmová partnerka Lina Lamont (Jean Hagen). Ještě na červeném koberci se obě hvězdy zastaví, aby pozdravily veřejnost. Don začne přítomným vyprávět o svých začátcích v Hollywoodu. Co ale sám prozrazuje je naprosto odlišné od skutečnosti, kterou vidíme ve filmu. Na plátně vidíme skromné a ne zrovna slibné začátky Dona a jeho přítele Cosmo Browna (Donald O’Connor), kteří vystupojí společně v nevalných malých divadlech a klubech, později také jako duo doprovodných hudebníků snažící se  prosadit při natáčení tehdy ještě němých filmů. Don vypráví o úspěšném příchodu do Hollywoodu a okamžitém úspěchu. Na plátně ale vidíme pravý opak.


Gene Kelly a Debbie Reynolds 


Mladičký Don přesvědčí tvrdohlavého režiséra (Douglas Fowley), aby mu dal šanci ve filmu. Ten jej angažuje jako nadějného kaskadéra. A protože je Don šikovný, dobře vypadá a je přátelský, všimne si jej také producent, který mu dá šanci. Při natáčení prvního filmu se setkává s namyšlenou a průměrnou herečkou Linou Lamont, která bohužel neoplývá hereckými kvalitami, nemluvě o jejím písklavém hlase. Na plátně jsou oba milenci, v soukromí tomu tak samozřejmě není. Lina se ve své naivitě domnívá, že ji Don miluje i v soukromí.

Do jisté míry si namyšlený a sebevědomý herec nadělá žádnou hlavu z lásky a citů až do té chvíle, kdy se setká s mladičkou aspirující herečkou Kathy Selden (Debbie Reynolds), která se mu vysměje do očí a řekne mu, že je sama nadějnou herečkou. Podle ní jsou jeho hvězdné manýry všem jenom pro smích.  To celé se ale otočí proti ní, když se zjistí, že je sama jenom sboristkou. Kathy se na party rozčílí a omylem hodí šlehačkový dort na hlavu Lině místo Donovi. Z večírku potom uteče. Díky tomuto incidentu a žárlivé Lině přijde Kathy o práci.


  Gene Kelly a Cyd Charisse 
v balením čísle The Broadway Melody


Na stejném večírku předvede poprvé společnosti producent R. F. Simpson (Millard Mitchell) krátkou ukázku mluveného filmu.  Sám této novotě nevěří a domnívá se, že je to pouze přechodná záležitost. Don se ale o svou práci vůbec nezajímá, jediné o co mu jde, je nalézt Kathy. Práce na novém němém filmu dvojice Lockwood a Lamont právě finišují, když najednou přijde ze studia jasná zpráva o tom, že první mluvený film The Jazz Singer se stal naprostým trhákem.

Simpson zahlédne při natáčení jednoho menšího hudebního čísla Kathy a okamžitě ji angažuje. Don je samozřejmě štěstím bez sebe. Zamilovaný pár má svou budoucnost naplánovanou. To se ale nelíbí Lině, která se Kathy snaží všemi možnými způsoby znemožnit a zabránit ji v úspěšné kariéře. Sama Lina nemá ale na to, aby mohla hrát a se svým písklavým hlasem mluvit na plátně. Při novinářské projekci prvního mluveného filmu dvojice Lockwood / Lamont se celý sál směje Lině a jejímu dětskému hlasu. Předtím, než se studio rozhodne film zlikvidovat, navrhne Cosmo,  aby z jinak dobrého snímku udělali muzikál. Kathy by namluvila a nazpívala dialog pro Linu.

Nápad to je geniální, film má obrovský úspěch. Na premiéře se ale stane nečekaná věc. Po děkovačkách a velkých ovacích si obecenstvo žádá, aby Lina zazpívala jednu z písní přímo na jevišti v kinosále. Ta se zdráhá, nakonec ale svolí. Za oponou samozřejmě zpívá Kathy a Lina jenom otevírá ústa. Don má skvělý nápad. Sám zvedne oponu a v tu chvíli celý sál s uvidením zírá na Linu a především na opravdovou hvězdu, kterou byla od začátku jen a pouze Kathy... Tím šťastně končí celý film.


Singin' In The Rain - verze z roku 1952


Arthur Freed a Nacio Herb Brown napsali jednu novou píseň s názvem Make ´Em Laugh, která vedle deseti starších skladeb z jejich zpěvníku zazněla ve filmu. Tu fantasticky zazpíval a především zatančil O’Connor, který proložil své číslo několika až akrobatickými kousky. Autoři scénáře Betty Comden a Adolf Green napsali společně s Rogerem Edensem píseň Moses, ve které si Gene Kelly a Donald O´Connor dělají legraci ze slovních jazykolamů. 

Donald O’Connor se ve filmu předvedl jako taneční mistr. Původně měl být také součástí největšího hudebního čísla s názvem Broadway Ballet. Kvůli nasmlouvaným televizním závazkům neměl bohužel dostatek času. Gene Kelly se tedy sám pustil do přepracování celé koncepce, která byla soustředěna kolem dvou písní dvojice Freed / Brown. Těmi byly Broadway Melody a Broadway Rhythm. A právě zde se zrodilo dnes již legendární divadelní Got-ta sing! Got-ta dance!, které je jakýmsi broadwayským sloganem. Taneční číslo Broadway Ballet se točilo až po na úplný konec filmu. Zkoušky trvaly celý měsíc, dva týdny se natáčelo.


Donald O’Connor a Gene Kelly


Samozřejmě nejznámější hudebně taneční číslo celého filmu je titulní Singin‘ In The Rain. Největší práci z natáčením měli technici, kteří museli kropit vodou celé dvě ulice. Velké problémy měl také kameraman, který nemohl přes tak velké množství vody zachytit ten správný obraz.  Legendární hudební číslo je stále populární díky Kellymu, který tančí na plátně radost a lásku k dívce, kterou právě získal. 

Film Zpívání v dešti je legenda sama o sobě. Snímek byl natočen ve správnou dobu, měl k dispozici nejen ty nejlepší herce a tanečníky v Hollywoodu, ale měl především producenta, který věděl, kteří lidé k sobě patří a jak je má co nejefektivněji využít.





Main Title – Kelly, Reynolds, O'Connor, MGM studiový orchestr
Dignity - MGM studiový orchestr
Fit As A Fiddle – Kelly, O'Connor, MGM studiový orchestr
Stunt Montage - MGM studiový orchestr
First Silent Picture - MGM studiový orchestr
Tango (Temptation) - MGM studiový orchestr
All I Do Is Dream Of You – Reynolds, MGM studiový orchestr
Gene Dreams of Kathy - MGM studiový orchestr
All I Do Is Dream Of You (Outtake) - Kelly
Make 'Em Laugh - O'Connor
Beautiful Girl Montage – Thompson, MGM studiový orchestr
Beautiful Girl - Thompson
Have Lunch With Me - MGM studiový orchestr
The Stage Is Set - MGM studiový orchestr
You Were Meant For Me - Kelly
You Are My Lucky Star (Outtake) – Reynolds, MGM orchestr
Moses – Kelly, O'Connor
Good Morning – Kelly, Reynolds, MGM studiový orchestr
Good Night, Kathy - MGM studiový orchestr
Singin' In the Rain - Kelly
From Dueling to Dancing - MGM studiový orchestr
Would You? - Noyes
Broadway Melody Ballet – Kelly, MGM orchestr a sbor
Would You? End Title – Kelly, Noyes
Singin' In the Rain (In A-Flat) (prodloužená verze) - Reynolds
Finale – Kelly, Reynolds, MGM studiový orchestr
Main Title (alternativní verze) - MGM studiový orchestr
Beautiful Girl (alternativní verze) – Thompson, Kelly, Hayton
Would You? (nepoužitá verze) - Reynolds
Singin' In the Rain (rozhlasová verze) - Freed, MGM studiový orchestr

Zdroj informací: The Films of Gene Kelly, Song And Dance Man (autor Tony Thomas), první edice vydána v roce 1974

středa 22. srpna 2012

Brigadoon

BRIGADOON. Kouzelný a doslova pohádkový výraz, který příznivcům muzikálů vždy vykouzlí úsměvy na rtech. Tento film byl prvním muzikálem s Genem Kellym, který jsem viděla. A to už je hodně dávno. Tehdy mi bylo deset let. Věřím, že si jej zamilujete i vy...




Největší smůla tohoto muzikálu byla v tom, že byl natočen v polovině padesátých let, kdy diváci byli hudebními filmy již jaksi přesyceni. MGM se jako ostatně další filmová studia potýkalo s finančními problémy, šetřilo se, kde se dalo. A BRIGADOON byl jedním ze snímků, kterých se tato krize dotkla nejvíce. Gene Kelly a režisér Vincente Minnelli chtěli natočit filmovou verzi muzikálu již dříve. To se ale bohužel kvůli problémům s právy nepodařilo. Původní myšlenka byla taková, že se film bude natáčet v exteriérech ve Skotsku, kde se děj také odehrává. To vše se zdálo jako skvělý nápad. Nic z toho se ale nekonec nestalo.

Kvůli nepřízni počasí, které panuje ve Skotsku po většinu roku, bylo rozhodnuto, že se film bude natáčet v exteriérech v oblasti kalifornských hor. To ale MGM nakonec také zatrhlo. Jediná možná varianta byla natočit film v interiérech hollywoodských studií. A to byl možná největší kámen úrazu celého projektu, nemluvě o tom, že studio nařídilo realizačnímu týmu použít pro natáčení nový formát Ansco Color oproti původnímu a tradičnímu Technicoloru.




A právě kvůli této změně byl po premiéře film nejvíce kritizován. Je to ale nefér především vůči Cedricu Gibbonsovi a Prestonu Amesovi, kteří tvrdě pracovali na návrzích všech filmových dekorací. Ames vytvořil jednu z největších a nejúžasnějších dekorací, která zabírala jedno celou halu MGM studia. Toto úchvatné panorama mělo znázorňovat iluzi rozsáhlého prostoru, do které fantasticky zabudoval skotskou vesnici z poloviny 18. století.

BRIGADOON se poprvé objevil na Broadwayi roce 1947 a hned tehdy sklidil vlnu kritiky. Dílo prý nebylo vhodné pro divadelní prkna, spíše by se hodilo na plátno kin. Muzikál byl prvním společným hudebním počinem dvojice Lerner a Loewe, kteří měli své největší úspěchy ještě před sebou.


Gene Kelly a Cyd Charisse v písni The Heather On The Hill


Do filmu nebyly připsány žádné nové písně. Bohužel se několik hudebních čísel muselo nakonec ještě vypustit. Diváci byli zklamáni především z toho, že se ve filmu neobjevily písně Come To Me, Bend To Me a There But For You Go I. Obě skladby se ale natočily a byly zažazeny na filmový soundtrack.  Paradoxně nebyly tyto písně vypuštěny z filmu kvůli tomu, že by zpomalovaly děj. Gene Kelly sám navrhl, aby balada There But For You Go I nebyla do filmu zařazena. Nelíbila se mu totiž jeho vlastní interpretace.

BRIGADOON je název skotské začarované vesnice. Její kouzlo spočívá v tom, že se světu zjeví pouze jednou za sto let na jeden jediný den. Američané Tommy Albright (Gene Kelly) a Jeff Douglas (Van Johnson) se vydají do Skotska na lov, chtějí si také trochu odpočinout od ruchu velkoměsta. Během lovu ale zabloudí v mlze a ocitnou se v blízkosti vesnice, která právě procitá do nového dne. Tou je začarovaný Brigadoon, který se probouzí do svého nového rána. Oba dva se vydají do vesnice, kde se setkávají s milými lidmi, kteří tančí, zpívají a radují se z připravované svatby, která se chystá. Samotní vesničané jsou ale poněkud překvapeni z chování hostů, kteří se jim zdají více než podivní. A stejně tak nejistí jsou oba přátelé, kteří nemohou pochopit místní zvyklosti a oblečení skotských obyvatel.




Jeff si užívá den s děvčaty, Tommy se mezitím zamiluje do místní dívky Fiony Campbell (Cyd Charisse), která jeho city opětuje. Vesničané mají plné ruce práce s přípravami svatby Fioniny sestry Jean (Virginia Bosier) a jejího nastávajícího Charlieho. Svatba je ale přerušena rivalem Archiem Beatonem (Tudor Owen), který vyhrožuje, že z vesnice uprchne, pokud bude svatba pokračovat. Tommy i Jeff již vše vědí. Celý příběh o kouzlech a čárech jim vyprávěl hodný kaplan. Žádný místní nesmí nikdy opustit vesnici, pokud by se tak stalo, Brigadoon by zmizel navždy. Všichni se proto snaží zadržet Archieho, který by svým útěkem z vesnice všechny vesničany pohřbil k věčnému spánku. Celá dramatická honička končí nešťastným úmrtím Archieho, kterého nechtíc zastřelí Jeff. Vesničané jsou spaseni a svatba pokračuje. Tommymu ale také dochází, že nemůže Fionu vzít sebou a ani s ní zůstat. Má přece své povinnosti v Americe, svou rodinu, přátele...

S Jeffem se vráti do New Yorku, kde na něj čeká jeho nastávající Jane Ashton (Elaine Stewart), která plánuje společnou svatbu a budoucnost. Tommy ale nemůže na Fionu zapomenout. Jednoho večera si v přeplněním a zakouřeném klubu uvědomí, že se musí do Skotska vrátit. Vrátí se na stejné místo, kde před několika měsíci byla vesnice, která je samozřejmě nyní pryč. Jeho láska k Fioně ale kouzlo přemůže. Brigadoon se najednout objeví v mlze a šťastná dvojice se opět setkává...


Gene Kelly, Van Johson a vesničané v parádním čísle 
I'll Go Home With Bonnie Jean


Film byl velkým propadákem a kritika na něm nenechala nitku suchou. Ani divákům snímek nepřirostl k srdci. Čím to bylo způsobeno? Nebylo to poprvé, co se z divadelního muzikálu vyklubal filmový propadák. Nic naplat, atmosféru divadelní verze nemůže nahradit filmové plátno a sebelepší výkony. V tomto případě je to ale veliká škoda, protože film disponoval všemi kvalitami. Od hereckých, tanečních, hudebních až po výpravné. Nesmíme zapomenout na překrásné dobové kostýmy, které navrhla Irene Sharaff.




Zdroj informací: The Films of Gene Kelly, Song And Dance Man (autor Tony Thomas), první edice vydána v roce 1974

sobota 18. srpna 2012

Gene Kelly a Frank Sinatra ve filmu: Take Me Out To The Ball Game

V pořádí druhým snímkem dvojice Kelly / Sinatra byl sportovně ladený a veselý muzikál s názvem TAKE ME OUT TO THE BALL GAME, který byl natočen v roce 1949. Více o tomto filmu v dnešním příspěvku...




Námětem pro film TAKE ME OUT TO THE BALL GAME byl skutečný příběh dvou amerických vaudevillových bavičů na přelomu 19. a 20. století. Tito dva nadšenci a baseballoví fanatici trávili každé léto hrou baseballu s opravdovými profesionály. Gene Kelly a Stanley Donen se rozhodli tento příběh trošku poupravit. Upravenou verzi předvedli producentovi Arthuru Freedovi, kterému se jejich nápad natolik líbíl, že jej předal k přepracování scénáristům Harrymu Tugendovi a Georgi Wellsovi. Dvojice Betty Comden a Adolf Green připsala parádní texty k písním, hudbu k písním napsal Roger Edens. Režie filmového muzikálu se ujal legendární režisér Busby Berkeley.

Film nebyl nikdy považován za nejlepší muzikál vše dob. Skrývá v sobě ale něco kouzelného. Film pojednává o uměleckém týmu, který tvoří Dennis Ryan (Frank Sinatra) a Eddie O’Brien (Gene Kelly), kteří tráví každé léto s baseballovým týmem The Wolves neboli Vlci. Všichni členové mužstva netrpělivě očekávájí příjezd nového majitele a manažera týmu K. C. Higginse (Esther Williams). Jsou v naprostém šoku, když zjistí, že K. C. Higgings je krásná mladá dáma. Oba naši hrdinové se do mladé manažerky zamilují. Ta ale nemá vůbec čas na jejich láskyplné scénky, Jediné, co ji zajímá, je tým a hra. 

Gene Kelly a Frank Sinatra v titulní písni filmu

Hráči mají jasná pravidla nejen při hře, ale také po ní. Žádná zábava a ponocování. To ale Eddie bohužel poruší. Dostane  nabídku na vystupování v nočním podniku, která se nedá odmítnout. Z týmu je nemilosrdně vyloučen. Mezitím se seznámí se seriózně vypadajícím mužem Joe Lorganem (Edward Arnold), který ale zase až tak seriozní není. Jeho investor, který vlastní konkurenční basebalový tým, má zájem na tom, aby Vlci padli ke dnu. Eddie ze začátku nechápe zavážnost situace a chytí se do Lorganovi léčky. Ten se jej snaží přemluvit, aby se do mužstva již nevracel. Eddie ale záhy pochopí závažnost situace. Mužstvo ho vezme zpět a nakonec i s jeho pomocí vyhrají vysněný pohár. Eddie samozřejmě vyhrává srdce manažerky K. C. Jeho přítel Dennis nezůstává na ocet, setkává a zamiluje se do kamarádky K. C. Shirley (Betty Garrett)…

Frank Sinatra, Esther Williams, Gene Kelly a Betty Garrett

Vedle pěti nově napsaných písní se ve snímku objevilo také několik klasických a zdomácnělých písní ze začátku století. Především titulní píseň filmu Take Me Out To The Ball Game. Tu napsali již v roce 1911 Albert Von Tilzer a Jack Norworth. Další folkovou klasickou použitou ve filmu byla irsky laděná skladba The Hat My Father Wore on St. Patrick’s Day, kterou si zazpíval a zatančil ve filmu Gene Kelly. Autory této písně byli G. Schwartz a W. Jerome.

I přesto, že u diváků měl tento snímek velký úspěch, pro režisérskou legendu Berkeleyho to byl poslední film jeho kariéry. Měl sice později režírovat muzikál Annie Get Your Gun s Judy Garland v hlavní roli, ale nakonec k tomu nedošlo. A jak sám Gene Kelly řekl: …Berkeley byl jeden z největších umělců, které Hollywood kdy angažoval do svých filmů. Během pěti let dokázal natočit a ukázat světu vše, co bylo v jeho době technicky a vizuálně možné. Bez efektů a počítačových úprav, které známe dnes. Já sám jsem se od něj mnohému naučil...


Zdroj informací: The Films of Gene Kelly, Song And Dance Man (autor Tony Thomas), první edice vydána v roce 1974

úterý 14. srpna 2012

Gene Kelly a Frank Sinatra ve filmu: Anchors Aweigh

Gene Kelly a Frank Sinatra se na filmovém plátně sešli dohromady třikrát. Dnes si ve stručnosti představíme první ze snímků této legendární dvojice, který patří dnes do pokladnice klasických filmových muzikálů 40. let.


Gene Kelly a Frank Sinatra se společně na plátně poprvé objevili v roce 1945 v celovečerním snímku z názvem ANCHORS AWEIGH. Tento téměř dvouhodinový film pojednává o dvou námořnících a jejich dobrodružstvích. Joseph Brady (Gene Kelly) a jeho kamarád Clarence Doolittle (Frank Sinatra) se rozhodnou, že stráví svůj volný den v Hollywoodu. Průbojnější a elegantní Joseph sní o tom, že se setká se spoustou atraktivních dívek, které pracují ve filmu. Sám chce také najít nějakou mladou krásku pro svého přítele Clarence, který je ale stydlivý a do komunikace s dámami se nehrne. Oba dva se setkají se Susan Abott (Kathryn Grayson), která pracuje jako zpěvačka v jednom z filmových studií. Žije se svým mladším bratrem v malém bytečku. Z počátku se jí ani trošku nezamlouvá Josephovo chování, začne se tedy více přátelit s Clarencem, který je přátelský a mírnější. Susan ale sama dobře ví, že právě Joseph je ten, kterého má ráda. A ten se do ní brzy také zamiluje až po uši. Ale ani Clarence nezůstává na ocet. Seznámí se s dívkou z Brooklynu (Pamela Britton). Oba šťastné páry se musí ale na čas rozloučit. Hoši se musí prozatím vrátit ke své práci na moři...


Ve filmu zaznělo pod taktovkou Jose Iturbiho také několik klasických skladeb jako je úryvek z Čajkovského klavírního koncertu, Frimlova Oslí serenáda v upravené boogie-woogie verzi pro orchestr. Iturbi se svým orchestrem doprovodil v několika skladbách také Kathryn Grayson.

Sinatra a Kelly si zazpívali We Hate To Leave, která předznamenává rozloučení s Vánocemi a přáteli. Parádní hudebně taneční číslo předvedla dvojice ve skladbě I Begged Her. Tato legendární scéna je asi nejznámější ukázkou z celého filmu. Jednu z nejkrásnějších písní si zazpíval Frank Sinatra. Talentovaný autorský tým Jule Styne a Sammy Cahn napsal skladbu I Fall In Love Too Easily speciálně pro Sinatru, který ji zpívá u klavíru na prázdném stadionu.

 I Begged Her - hudebně taneční scéna z filmu

Gene Kelly se předvedl ve filmu ve třech fantastických tanečních scénách. První již zmiňovaná se Sinatrou, druhá s názvem The Mexican, kde tančí s malou mexickou dívenkou. Španělské fandango se odehrává v překrásné dekoraci s velkým kostelem. Asi nejúžasnějším tanečním číslem je kreace s názvem The Worry Song, kde se objevuje Kelly v animované scéně s myškou Jerrym z populárního seriálu Tom a Jerry. Na čtyřminutový klip bylo zapotřebí deset tisíc malovaných obrázků, které se postupně synchronizovaly s Kellyho pohyby. Práce na tomto unikátním klipu trvaly dva dlouhé měsíce.

Po premiérovém uvedení se stal z filmu kasovní trhák. A Kelly se stal po právu uznávaným umělcem se vším všudy. A nejen to. Za svou roli byl nominován na Cenu Akademie.


Main Title - MGM Studio orchestr
Anchors Aweigh - MGM Studio ochestr a Jose Iturbi
We Hate to Leave - Kelly a Sinatra
Brahms's Lullaby - Sinatra
I Begged Her - Kelly a Sinatra
If You Knew Susie - Sinatra a Kelly
Jealousy - Grayson
What Makes the Sunset - Sinatra
(All of a Sudden) My Heart Sings - Grayson
The Donkey Serenade - Iturbi
The King Who Couldn't Sing and Dance - Kelly
The Worry Song - Kelly & Berner
The Charm of You - Sinatra (Benito Mayorga se svým orchestrem)
The Mexican Hat Dance - Kelly a McManus
Liszt's Hungarian Rhapsody No. 2 - Iturbi
I Fall in Love Too Easily - Sinatra
La cumparsita - Kelly
Waltz Serenade - Grayson

Zdroj informací: The Films of Gene Kelly, Song And Dance Man (autor Tony Thomas), první edice vydána v roce 1974

pondělí 6. srpna 2012

An American In Paris

Film Američan v Paříži patří již dlouhá léta ke klasice americké kinematografie. Je jedním z mála snímků, ve kterých se snoubí hudební, taneční a herecké kvality všech protagonistů. A Gene Kelly v tomto filmu skutečně zazářil! Získal speciální cenu filmové akademie za své taneční umění. V rámci oslav stých narozenin Gena Kellyho si o tomto filmovém muzikálu řekneme více právě dnes...


Prvotní nápad pro natočení filmu měl producent Arthur Freed. Společně s Irou Gershwinem, navštívil koncert, na kterém zaznělo Georgovo dílo Američan v Paříži. Již tehdy si řekl, že Američan v Paříži by byl skvělý název pro film. Ira souhlasil s použitím názvu. Z projektu se nakonec vyklubal filmový muzikál s písněmi bratrů Gershwinových. Alan Jay Lerner byl autorem filmového scénáře, brilantně pospojoval dějové linie s písněmi z různých období Gershwinova života. Ve filmu se tedy objevily písně jako například Tra-La-La, která byla poprvé uvedena v roce 1922 v muzikálu For Goodness Sake či Love Is Here To Stay, která byla napsána pro film The Goldwyn Follies několik týdnů před úmrtím autora v roce 1937.


Vincente Minnelli, Ira Gershwin, Gene Kelly a Arthur Freed 
během přestávky natáčení filmu


Gene Kelly, režisér Vincente Minnelli a ostatní členové realizačními týmu MGM se zprvu obávali reakce francouzského publika. Francouzi totiž neradi vidí, jak se jiné státy snaží zfilmovat jejich vlastní historii. Žádný Pařížan se ale nemusel ničeho bát. Až na několik scén, které se skutečně natáčely v exteriérech v Paříži, vznikl celý film v Culvert City v Americe.




Děj filmu je následující. Válečný veterán Jerry Mulligan (Gene Kelly) se po válce přestěhuje do Paříže, aby zde zkusil své štěstí jako malíř. Žije v malé místnosti ve čtvrti Montmartre. Jerryho přítel Adam Cook (Oscar Levant) je talentovaný klavírista, se kterým tráví Jerry většinu volného času v nedaleké kavárně. Díky Adamovi se Jerry seznání s francouzskou kabaretní hvězdou Henri Baurelem (Georges Guétary), kterému ze srdce gratuluje ke svatbě, která se má brzy uskutečnit. Jeho nevěstou je mladičká dívka Lise (Leslie Caron), kterou Henri zachránil během 2. světové války před fašisty.  

Také na Jerryho se usměje štěstěna. Seznámí se s bohatou ale osamělou Američankou Milo Roberts (Nina Foch), která nabídne Jerrymu finanční podporu v jeho kariéře. Má ale více zájem o Jerryho jako muže než umělce. Ten ale o takovouto podporu zájem nemá a její nabídku zdvořile odmítne. 


Gene Kelly a Leslie Caron 

Shodou náhod se Jerry seznámí také s krásnou dívkou, do které se na první pohled zamiluje. Na první schůzce ale zjišťuje, že je to právě Lise, která se má zanedlouho vdát za jeho přítele Henriho.  

Nešťastný Jerry se vypraví na maškarní bál, kde se setkává se všemi svými přáteli. Sám ví, že Lise jeho city opětuje. Nedovede ale situaci vyřešit, chce být sám. V závěru filmu sní o tom, jak se opět setkává s Lise, se kterou chce strávit zbytek svého života. 

Vše se zdá marné. Henri, který o nešťastné zamilované dvojici nic netušil, vše rychle pochopí. S Lise se rozloučí, popřeje jí štěstí. Ta se opět setkává s Jerrym.


Gene Kelly a Georges Guétary zpívají píseň 'S Wonderful


Pro francouzského herce a zpěváka Georgese Guétary byl toto první a také poslední americký snímek, ve kterém se představil divákům za oceánem. Ve filmu si zazpíval společně s Kellym písně S'Wonderful a By Strauss, další perličkou byl kabaretně laděný výkon v písni I'll Build A Stairway To Paradise. 

Leslie Caron, které bylo v době natáčení pouhých osmnáct let, si pro roli vybral sám Gene Kelly. Ten ji během své návštěvy Paříže viděl v hudebně taneční show Ballet des Champs Elysées. Přesvědčil producenty, že právě ona je ta pravá pro roli Lise. Dnes samozřejmě víme, že to byla trefa do černého.


Velkolepý sedmnáctiminutový baletní závěr byl navržen podle různých uměleckých stylů francouzských malířů. Závěrečné scény baletu navrhl slavný Preston Ames, který pracoval na více než 40 scénách ve filmu. Baletní finále začíná na balkoně, odkud se Jerry dívá na scenérie noční Paříže. Během celého baletu postupně ztrácí a opět nachází svou milovanou Lise, která se objevuje střídavě v několika obrazech. Jerry postupně prochází své oblíbené město, ve kterém jako malíř navštíví různá časová a umělecká období, které sám obdivuje. Jde po ulicích ve stylu a barvách Renoira. Zavítá na tržiště, jak by jej viděl ve své době Utrillo. Place de LÓpera ukazuje styl Van Gogha. Toto je pouze výčet několika obrazů, které jsou součástí celého finále filmu.

Závěrečná baletní scéna stála na tehdejší dobu neuvěřitelných 450 000 dolarů. Vše se ale producentům filmu vrátilo několikanásobně. Snímek byl nominován na šest Cen filmové akademie. Stal se nejlepším filmem roku 1951, Gene Kelly získal speciálního Oscara za choreografii, taneční a herecký přínos.



ukázka z velkolepého baletního finále 


V roce 2010 vyšel 2CD komplet mapující veškerou hudbu, která zazněla ve filmu. Vedle doprovodné hudby, která nebyla nikdy předtím komerčně vydána, byla na kompilaci zařazena také následující hudební čísla




"Embraceable You" (Caron)
"Nice Work If You Can Get It" (Guétary)
"By Strauss" (Kelly, Guétary, Levant)
"I Got Rhythm" (Kelly)
"Tra-la-la (This Time It's Really Love)" (Kelly a Levant)
"Our Love Is Here to Stay" (Kelly a Caron)
"I'll Build a Stairway to Paradise" (Guétary)
"Concerto in F" (Levant, MGM Symphony Orchestra)
" 'S Wonderful" (Kelly a Guétary)
"An American in Paris Ballet" (Kelly, Caron, a tanečníci)

Zdroj informací: The Films of Gene Kelly, Song And Dance Man (autor Tony Thomas), první edice vydána v roce 1974