Poslední společné dílo Jeroma Kerna a Oscara Hammesteina II. s názvem VERY WARM FOR MAY mělo premiéru 17. listopadu 1939. Vincent Minnelli se ujal režie divadelního muzikálů, který se uváděl necelé dva měsíce (odehráno bylo pouhých 59 představení).
Proč se ale uvádělo dílo tak krátce? Zapříčiněno to bylo několika fakty. I přesto, že dílo bylo protkáno překrásnými písněmi (možná vůbec nejlepšími z pera dvojice Kern a Hammerstein), se kritici o VERY WARM FOR MAY moc pochvalně nevyjadřovali. V muzikálu se objevilo poprvé několik “divadelních nováčku” jako byla June Allyson či Vera-Ellen, které nikdo z diváků doposud neznal. Dámy se postupem let staly legendárními především ve filmových muzikálech.
fotografie z originální broadwayské inscenace, 1939
Nezapomeňme, že 30. a 40. léta byla takzvaným zlatým věkem muzikálu. To znamenalo, že během jedné sezóny se souběžně uváděla díla od skladatelů jako byl nejen Kern a Hammerstein, ale také Cole Porter, Irving Berlin, dvojice Rodgers a Hart, Ira a George Gershwin a mnozí další. Bylo tedy z čeho vybírat a hlavně na co chodit. A stávalo se tedy, že i muzikály od legendárních autorů nesklidily ty zasloužené vavříny, jak by se slušelo. A to byl právě případ i muzikálu Very Warm For May. Upřímně, co bychom dali za to, aby se právě v naší době komponovaly a především pravidelně udávěly muzikály takových kvalit jako kdysi.
Nejkrásnější píseň, kterou Kern kdy napsal a která poprvé zazněla v muzikálu VERY WARM FOR MAY, je skladba All The Things You Are. Byla natočena instrumentalisty, vokalisty, orchestry... Dnes ji má v repertoáru několik desítek zpěváků. Za všechny jmenujme umělce jako Thomas Hampson, Sherrill Milnes, Lorna Dallas, Jack Jones či Ella Fitzgerald.
All The Things You Are v podání operního pěvce Thomase Hampsona
Tak rychle, jak se muzikál objevil, tak rychle také z podvědomí diváků zmizel. To až do roku 1984, kdy byl nalezen audio záznam z originální nahrávky z roku 1939. Nalezený záznam nepocházel z originálního broadwayského nastudování, jednalo se zkrácenou verzi nahrávky, která se v roce 1939 natáčela pro rozhlas a rozhlasové vysílání. I tak to byl neobyčejný objev! Tento nalezený audio poklad byl v roce 1985 vydán na LP nosiči a následně také nominován na cenu Grammy za nejlepší muzikálovou nahrávku roku. Dnes můžete tuto nahrávku zakoupit i na CD nosiči (osobně CD nahrávku vlastním, ale dalo mi skutečně dost úsilí ji sehnat – byla vydána pouze jednou, dnes patří k raritám).
Po Kernově smrti nedal nikdy Hammerstein svolení k tomu, aby se muzikál uváděl. Souhlas k vůbec prvnímu uvedení muzikálu od premiéry v roce 1939 dali rodinní členové obou autorů až v 80. letech. Muzikál VERY WARM FOR MAY byl uveden v roce 1985 v New Yorku. V roce 1994 následovala koncertní verze (s originální orchestrací), která se uskutečnila v Carnegie Hall. O rok později byl muzikál uveden take v San Franciscu v 42nd Street Moon Theatre, kde se uskutečnila koncertní verze. Stejná divadelní společnost uvedla v květnu 2010 divadelní verzi. To vše se uskutečnilo v divadle Eureka - muzikál byl tedy vloni vůbec poprvé ve své historii uveden na západním pobřeží USA.
z produkce divadelní společnosti 42nd Street Moon (2010)
In Other Words, Seventeen
Stop Dance
Characterization
Babbling Brook Scene
All The Things You Are
Winnie’s Audition Scene
May Tells All, Heaven in My Arms
In Other Words, Seventeen (Reprise)
That Lucky Fellow
L’Histoire de Madame de la Tour
That Lucky Lady
The Strange Case of Adam Standish, or Psycho-Analysis Strikes Back
In The Heart Of The Dark
Ballet Peculiare
In The Heart Of The Dark (Reprise)
The Deer and The Park Avenue
All In Fun
High Up In Harlem
All The Things You Are, All In Fun (Reprise)
Žádné komentáře:
Okomentovat