čtvrtek 3. května 2012

Michael Civisca:" Velice rád bych jednou spolupracoval se Stingem."

Americký zpěvák Michael Civisca možná nepatří k těm neznámějším umělcům ve své branži. Svou práci dělá ale s láskou a naprosto profesionálně. Pan Civisca byl laskav a odpověděl nám na několik otázek...


Mohl byste nám říci více o Vaších profesních začátcích? Kdy jste si poprvé uvědomil, že chcete být zpěvákem?

Od malička jsem velkým příznivcem americké populární hudby minulosti. V 60. a 70 letech, když jsem byl ještě malý chlapec, většina z populárních vokalistů stále aktivně zpívala a natáčela desky. Moji rodiče měli docela slušnou sbírku nahrávek zpěváků a zpěvaček, kteří byli populární v 50. a 60. letech. Nejvíce se mi líbily právě nahrávky a aranžmá pro velké swingové orchestry, očarovaly mne také orchestrální aranžmá, ve kterých vynikal zvuk houslí. Jako malý chlapec jsem doma "doprovázel svým zpěvem" orchestry, samozřejmě jenom tehdy, když nebyl nikdo doma. Tehdy jsem ještě nevěděl, že umím zpívat. Brzy jsem si uvědomil, že si dovedu velice dobře a rychle pamatoval texty písní. Když jsem začal navštěvovat střední školu, znal jsem již stovky písňových textů. V tu dobu jsem zjistil, že tento hudební žánr je přesně to, co bych měl zpívat. Tento repertoár byl pro můj hlas naprosto ideální. Na universitě jsem občas zpíval pro známé úryvky z písní Cola Portera, textů Lorenze Harta nebo si občas prozpěvoval části písně Fly Me To The Moon.

Nedomníval jsem se, že by zpěv byl někdy moje povolání. To až do té doby, kdy mi můj kamarád řekl, že bych měl skutečně zpívat, protože mám dobrý hlas. Zašel jsem tedy k učiteli zpěvu na konzultaci. Ten mne okamžitě propojil s osobou, která měla komerční kontakty v jedné rozhlasové stanici. V té době jsem se seznámil s vynikajícími jazzovými muzikanty v Buffalu, se kterými jsem poté vystupoval v jazzových klubech. Bylo to úžasné. Lidé byli překvapeni, kolik písní jsem znal. Pro mne to bylo jednoduché a bavilo mě to. V tu dobu jsem si poprvé uvědomil, že bych se mohl zpěvu věnovat profesionálně.

Vím o Vás, že také hrajete velice slušně na trumpetu. Domníváte se, že Vám tento fakt dopomohl a inspiroval Vás v pěveckém stylu?

Určitě. I přesto, že jsem hrál jen několik let (od 6. třídy základní školy, poté na střední škole), hra na hudební nástroj mi pomohla v mnoha směrech, především v technice dýchání a rytmice.

Hra na trumpetu a poslech stovek nahrávek umělců jako byl například Herb Alpert, Chuck Mangione, Count Basie, Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, a Tony Bennett pro mne byla velká škola.



Natočil jste pěknou řádku alb. Poslední z nich vyšlo v roce 2004. Plánujete v blízké době nahrát novou desku? Máte "v záloze" některé ze svých oblíbených písní, které jste prozatím na žádné ze svých desek nenatočil a nyní byste je rád zařadil na připravované album?

Přestal jsem cestovat a vystupovat, když se v roce 2007 narodil můj první syn. Nyní jsem maminkou na plný úvazek. V roce 2010 se narodil druhý syn, takže se situace opakovala. Samozřejmě plánuji, že se k hudbě vrátím a budu natáčet a vystupovat. Rád bych natočil další vánoční CD, protože Vánoce jsou mojí nejoblíbenější částí roku. Když se ohlédnu do minulosti, musím říci, že jsem měl velké štěstí, že jsem mohl zpívat, interpretovat nejlepší písně, které kdy byly napsány.


V rámci Vaší kariéry jste vystupoval s triem, celým orchestrem nebo jen v doprovodu klavíru. Procestoval jste Spojené státy i Evropu. Čím se podle Vás liší obecenstvo v Evropě od posluchačů v USA? Vzpomínáte na některé z míst, kde se Vás zpívalo nejlépe?

Podle mne v tom rozdíl určitě je. Američané mají tuto hudbu moc rádi, protože je součástí jejich historie. Je to hudba jejich mladí, americký vynález. Moc rád jsem vystupoval a zpíval v Evropě. Evropská kultura je bohatá, americké standardy lidé přijali s nadšením. Když jsem ale vystupoval před lety v Japonsku, zjistil jsem, že většina lidí v obecenstvu vůbec nemluvila anglicky. I tak jsem viděl, jak si pobrukují a zkouší zpívat texty písní se mnou. Bylo to nádherné.

Ačkoliv rád zpívám v koncertních sálech, malé jazzové kluby a vystupování s triem to nenahradí. V klubech je úplně jiná energie. V koncertních sálech je skvělé, že vždy vynikne aranžmá pro orchestr a zvuk orchestru jako takový. 

Když vystupuji s orchestrem, často se snažím upozornit diváky na to, jak jsou důležitá daná aranžmá pro konkrétní hudební nástroje, jak zajímavé je zpívat třeba jenom s basou nebo houslemi a podobně. Nebo zpívat bez doprovodu, kdy hlas vynikne nadevše.

 

Pro každého zpěváka je jistě těžké vybrat si jednu oblíbenou píseň od daného autora, protože krásných skladeb je tolik. Vy sám jste již několik písní napsal. Zeptám se tedy trošku jinak. Pokud byste měl tu šanci a mohl si vybrat jednoho konkrétního skladatele či textaře populárních písní, se kterým byste mohl spolupracovat, kdo by to byl a proč?

Tak to je tedy těžká otázka. Vždy se mě lidé ptají právě na oblíbenou píseň. Myslím, že bych asi odpověděl stejně na Vaši otázku. Vše záleží na situaci a na atmosféře momentu. Pokud bych si mohl skutečně vybrat kohokoliv, tak bych rád spolupracoval se Stingem. On je opravdový mistr. 

Bylo by skvělé spolupracovat s někým, kdo stále píše orchestrální aranžmá jako psali aranžéři v 50. a 60. letech 20. století. Aranžmá té doby jsou nenahraditelná, s troškou swingu namixovaného s elegancí. Naposledy jsem slyšel něco podobného, stejnou kvalitu zvuku a hudby, když jsem si koupil první dvě alba Harry Connick Jr., album When Harry Met Sally a We Are In Love. Jestli se nepletu, většinu písní aranžoval Marc Shaiman.


Dnešní generace vokalistů, kteří zpívají jazz a standardy, je velice pestrá. Kvalitních zpěváků a zpěvaček není málo. Kdo si podle Vás v dnešní době zaslouží uznání za interpretaci právě těchto nesmrtelných skladeb. Kdo má cit a hudební cítění pro zpěv amerických standardů? Na druhou stranu, kteří ze zpěváků a zpěvaček minulosti jsou Vám interpretačně nejbližší?

Vždycky jsem cítil, že Diana Krall a Harry Connick, Jr. jsou právě těmi vlaštovkami naší generace, kteří zpívají a cítí hudbu v tom pravém smyslu. Dnes samozřejmě působí na trhu mnoho zpěváků a zpěvaček, kteří mají kolem sebe dobrý tým, marketing a propagace udělá své. Já jsem ale z mladých umělců prozatím neslyšel nikoho, kdo by mne po interpretační stránce zaujal.

Přemýšlel jsem o tom, že by mohl například Sting natočit album tohoto žánru. Slyšel jsem jeho verzi písně Angel Eyes a My One and Only Love, tyto písně nazpíval na soundtrack k filmu Leaving Las Vegas. Podle mého názoru vyzdvihl krásu a náladu těchto písní znamenitě. 

K mým oblíbeným zpěvákům patří ti, kteří dokážou zasáhnout svým zpěvem a projevem člověka až u srdce. I tak se ale vždy soustřeďuji na skvělá a kvalitní aranžmá skladeb. Vždycky říkám, že dobré aranžmá může udělat z průměrné písně hit, na druhou stranu špatné aranžmá sebelepší skladby může píseň nadobro pohřbít. 

---------------------------------------------------------------------------------------

Interview in English:

Can you please tell us more about your beginnings as a singer? When was the first time you realized you wanted to be a singer?
 
I guess I also had an interest in the Great American Songbook.  As a child in the 1960's and 1970's, all the old crooners were still very much in the spotlight.  My parents record collection was quite vast with all of the male and female singers from the the 1940's and 1950's.  I really enjoyed the big band and string arrangements I heard on these records.  I got into the habit of singing along with these great arrangements, usually when no one was home, because I didn't know I could sing.  I found I could remember the lyrics very easily to these songs, and probably knew a few hundred by the time I was in high school.  That is when I discovered my voice was suitable for this music.  All through college, I would entertain my friends with verses of Lorenz Hart lyrics, or a Cole Porter song, or belt out a few lines from Fly Me To The Moon while we drove to the next college bar.  It was purely my identity.  It wasn't until a friend of mine seriously told me I should sing.  So on a dare, I went to her vocal coach for an evaluation.  The coach, immediately put me in touch with a commercial jingle writer to see about doing radio work.  He, in turn, urged me to start singing around Buffalo, with the great jazz musicians who were playing around town.  It felt great being on stage and creating arrangements with some really great musicians.  People were surprised with the number of songs I had memorized to that point.  It just came easy to me.  That is when I thought I could make a career from singing.



I know you also play a trumpet well. Do you feel that playing in instrument helps develop singing voice and singing style?

I have no doubt my limited years of playing trumpet (6th grade to high school) helped to develop my sense of rhythm and my abiltility for breath control.  Between that, and singing along with hundreds of records during that time, I guess you could say my early teachers were Herb Alpert, Chuck Mangione, Count Basie, Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, and Tony Bennett... Not a bad faculty.


You have recorded four wonderful albums. The last one was released in 2004. Do you plan work on a new music any soon? Are there any songs that you have not recorded on your albums before and would like to record now?

I took a break from traveling when my first son was born in 2007.  Since then, I only play Mr. Mom.  Then my wife and I had our second son in 2010, so now I am twice the Mr. Mom.  I do have plans to come back full time to music, and I have been yearning to make another Christmas CD.  That being my favorite time of year, and most of the records I listened to as a kid, it only makes sense to me to start there.  I look back at the 6 or 7 recording projects I did, and think at how lucky I was to be able to perform some of the greatest songs written in our history.   


You have performed with a trio, full orchestra or just a piano in many venues around the US and Europe. Is there any difference between European and American audience and venues for you? If you could pick one place (venue) which one would you like to perform at and why?
 
There is different levels of appreciation when performing for different audiences from different parts of the world.  I find in the U.S., audiences enjoy it because it is a piece of their history.  It is the music of their youth.  It is a true American invention.  I enjoyed performing in Europe because there is a culture there that embraces the music.  When I performed in Japan, I found most of the audience did not speak English, yet I could see them mouthing the words I sang.  Beautiful.

Although I enjoy music halls the most, I do like stretching out a bit when playing in a live club with a trio.  It is a different energy.  The music halls allow me to really get intimate with an arrangement.  Many times if I perform with orchestra, I like to demonstrate to the audience how powerful an arrangement can be with simply a bass... or a drum... or just a voice.  Whatever it takes to deliver the emotion or mood of the song.


It would surely be very hard to pick a favorite song or songwriter’s work because there were so many great ones in the past. You yourself write songs. If you did have the chance and could choose one particular songwriter / lyricist to work with who would that be and why?

Wow... that is a tough question for me to answer.  I am always asked what my favorite song is, and I guess it would be the same answer for your question: It all depends on my mood at that moment.  But I will say this, if the laws of nature ever allow it, I would love to learn/work on a project with Sting.  He is a master.  Beside that, I would love to meet someone who can write arrangements with the same flair that the great arrangers had back in the 1950's and 1960's.  There was a attitude of swing mixed with a smirk in many the great arrangements.  The only time I have heard anything close to that quality was when I first Harry Connick's first two CDs, When Harry Met Sally, and We Are In Love.  I believe Marc Shaiman did those arrangements.


There are new faces in the vocal jazz industry nowadays. Who do you think has the real vocal quality and musical feeling to be able to interpret the music of the past well? On the other hand who are your favourite singers from the past?

I always felt Diana Krall and Harry Connick, Jr. hold the torch for this style of music.  There have been many singers marketed, and exploited, but I have not heard anyone to their ability.  I wish Sting would put together a collection of these songs.  I heard his renditions of Angel Eyes, and My One and Only Love from the Leaving Las Vegas movie soundtrack, and he captured the mood of those songs beautifully, in my opinion.

My favorite singers are the heavy hitters of the day with a few pinch hitters in between.  However, I will always go with a great arrangement.  I have always said that a great arrangement can do wonders for a mediocre song, but a mediocre arrangement can kill a great song.

Žádné komentáře:

Okomentovat