V historii hudebního divadla 20. století najdeme mnoho muzikálů, které nikdy nedosáhly takových úspěchů, jaké by si po právu zasloužily. V dnešní době se uvádění jen příležitostně. To ale neplatí o písních, které byly v těchto show premiérově uvedeny. Většinou se stává, že písně či jedna konkrétní píseň přežije celý divadelní projekt. A poté žije navěky. COME RAIN OR COME SHINE je právě jednou z nich.
Před samotným vznikem muzikálu St. Louis Woman pracovali Johnny Mercer a Harold Arlen společně na několika projektech. Ani jeden z nich ale netušil, kolik problémů a starostí produkce St. Louis Woman přinese.
Inscenátoři muzikálového projektu se nechali inspirovat románem Arny Bontemps God Sends Sunday, který byl poprvé publikován v roce 1931. Příběh černošské dívky prahnoucí po lásce a štěstí, nebyl ale v poválečné Americe tím pravým ořechovým. V první řade ztroskotal filmový projekt, ve kterém si měla hlavní roli zahrát Lena Horne. Ta roli odmítla z rasových důvodů (příběh podle ní posouval celou černošskou populaci a kulturu o století dozadu). Muzikál se i přes nepřízeň médií dočkal v roce 1946 uvedení na Broaway. Hlavní roli nakonec ztvárnila Pearl Bailey.
z televizního pořadu The Judy Garland Show (1963)
Píseň COME RAIN OR COME SHINE poprvé zazněla v muzikále St. Louis Woman právě v podání Bailey, to konkrétně 30. března 1946. Show se dočkala pouhých 113 repríz. Skladba Come Rain Or Come Shine se stala hitparádovým hitem. Během broadwayského uvádění s písní slavila úspěchy Margaret Whiting (s orchestrem Paula Westona) či Dick Haymes v duetu s Helen Forrest.
Johnny Mercer o textu k této písní osobně řekl: “… vcítit se do té pravé atmosféry díla při psaní písňového textu je největší štěstí, které může jakéhokoliv textaře potkat...” Historicky vzato byl v pocitech a slovní rytmice Mercer jedním z největších mistrů písňových textů. Podobně tomu bylo v dalších jeho dílech, kde méně vždy znamená více. O tom si ale povíme v některém z příštích příspěvků.
Faktem ale zůstává, že je dnes text Come Rain Or Come Shine jedním z jeho nejznámějších a nejoblíbenějších. Společně s Haroldem Arlenem napsal píseň, kterou natočilo spousta interpretů. Některé z nahrávek si připomeneme i my..
Jednou z ne příliš známých nahrávek má na kontě Ray Charles. Píseň natočil v roce 1959 (album The Genius of Ray Charles). Lehce swingující verzi natočila v roce 1960 i Ella Fitzgerald (Ella Fitzgerald Sings Harold Arlen Songbook II.).
Legendární Judy Garland si skladbu v dobrém úmyslu téměř “přivlastnila”, natočila ji hned několikrát. Nejlepší její nahrávkou je bezesporu koncertní verze ze slavné Carnegie Hall z roku 1961.
Píseň si oblíbil také Frank Sinatra, který ji pravidelně zařazoval do svým koncertních programů. Spojení bigbandového aranžmá Dona Costy a zpěvu Sinatry dává písni definitivní podobu. Ve studiu ji Sinatra natočil v roce 1961 (album Sinatra & Strings). Další vydařenou studiovou nahrávkou je duet Sinatry s Glorií Estefan z roku 1993 (album Duets).
Come Rain Or Come Shine v podání Franka Sinatry (1986)
Z dalších vokalistů bych ráda jmenovala například Jacka Jonese (album Wives And Lovers, 1963) či Peggy Lee (album I'm A Woman, 1963)
Sám autor si zazpíval Come Rain Or Come Shine v roce 1974 (album My Huckleberry Friend)
Skladba zazněla v několika filmech
King Of Comedy (1983)
For The Boys (1991)
Forget Paris (1995)
Midnight In The Garden Of Good and Evil (1997)
Harold Arlen: Somewhere Over The Rainbow (1998)
The Other Sister (1999)
Leaving Las Vegas (2000)
Stormy Weather: The Music Of Harold Arlen (2003)
Žádné komentáře:
Okomentovat