neděle 27. února 2011

La Cage Aux Folles

LA CAGE AUX FOLLES je třetím muzikálem Jerryho Hermana, který překonal hranici 1 500 představení na Broadway!! Podle mnohých kritiků a diváků bylo dílo v době svého uvedení nadčasové a snad i šokující...

Původním námětem pro muzikál La Cage Aux Folles se stala stejnojmenná francouzská divadelní hra, kterou napsal v roce 1973 Jean Poiret. Tato hra byla úspěšně zfilmována v roce 1978. O pět let později byla na Broadway uvedena muzikálová verze..


Děj příběhu nás zavádí do francouzského města Saint-Tropez. Georges je majitelem nočního klubu, ve kterém mimo jiné vystupuje jeho partner Albin, který je v převleku drag queen největší hvězdou celého podniku. Zdánlivě bezstarostný a šťastný život obou mužů se změní v chaos ve chvíli, kdy si Jean-Michel (syn majitele podniku) přivede domů svou nastávající, která ale  pochází ze zcela konzervativní rodiny...

A co říká o přípravách sám Jerry Herman? …”vzpomínám si, že po shlédnutí filmové verze La Cage Aux Folles jsem vyšel z kina a řekl jsem svému příteli – toto bude můj příští muzikál! Je to skvělý příběh, který sděluje lidem něco velice důležitého...”

Při první schůzce Arthura Laurence (producent La Cage Aux Folles) s Jerry Hermanem a Harvey Fiersteinem (autor knižní předlohy muzikálu) nebylo domluveno ani zkomponováno téměř nic. Jediné, čím inscenátoři disponovali, byla píseň I AM  WHAT I AM, která měla hrdinsky zakončit první část muzikálu. Všichni tři se denně scházeli, pracovali a pilovali námět, hudební čísla a především způsob, jakým bude celý projekt prezentován.

Les Cagelles

Na počátku 80. let bylo téma homosexuality a vztahů mezi dvěma muži téměř tabu. Šokující a zcela neveřejné! Jak tedy na jevišti neodhalit příliš mnoho, ale na druhou stranu nezakrývat realitu a pravdivost příběhu? Vše nakonec dopadlo nad očekávání pozitivně.

Zkoušky muzikálu probíhali v Bostonu. Bylo nutné přesvědčit už tak konzervativní bostonské diváky o důležitosti a pravdivosti příběhu. Nebylo ale nutné nikoho dlouho přemlouvat. Hned po prvním uvedení byli diváci dojati a uchváceni celým příběhem, ze kterého se postupem času stal jeden z nejmilovanějších muzikálů na Broadway.

"We Are What We Are" - slavnostní večer Tony Awards 1983 

Muzikál LA CAGE AUX FOLLES měl premiréru 21. srpna 1983 v divadle Palace. V hlavních rolích se představil  George Hearn jako Albin a Gene Barry jako Georges. La Cage Aux Folles získala devět nominací  na divadelní cen Tony. I přes jasného muzikálového favorita roku 1983, kterým bylo geniální dílo Stephena Sondeima Sunday In The Park With George, zvítězila show v šesti kategoriích včetně nejlepšího muzikálu, originálního hudebního score a nejlepší knižní předlohy. Muzikál získal také tři ceny při udílení Drama Desk Awards. Odehráno bylo neskutečných 1 761 představení!

“Po dnešním slavnostním večeru už skutečně nevím, čím bych mohl divadelní kritiky uspokojit. Proto jsem se rozhodl, že už žádnou další show na Broadway neuvedu.“ Toto jsou slova Jerryho Hermana, které k naší velké lítosti stále plní..

George Hearn  v roli Albina (na fotografii jako "Zaza" -  hvězda klubu La Cage) v originální produkci muzikálu (1983)

Ve stejné herecké sestavě se show představila také na WestEndu, to konkrétně 7. května 1986 v divadle Palladium. Odehráno bylo pouhých 301 představení.

Během poslední dekády se show inscenovala na Broadway hned dvakrát!
V roce 2004 to byla první navrácená inscenace, která se stala senzací divadelní sezóny. Úchvatný Gary Beach si zahrál Albina, Daniel Davis byl obsazen do role Georges. V dubnu 2005 nahradil Daniela Davise legendární Robert Goulet, který odehrál všechny zbývající reprízy. A právě jedno z představení, ve které si zahrál a zazpíval Robert Goulet, jsem měla to štěstí vidět i já. Upřímně se přiznám, že to byl největší muzikálový zážitek mého života. Cenu Tony za nejlepší navrácenou muzikálovou inscenaci roku získala show plným právem.

"Look Over There" - Robert Goulet jako Georges (2005)

Londýn zažil smyslné tanečnice Les Cagelles (tanečníky) a krásné muzikálové melodie ještě jednou. V roce 2008 se v hlavních rolích představili Philip Quast a Douglas Hodge. Stejná inscenace se přestěhovala v roce 2010 z WestEndu na Broadway, kde opět slavila úspěchy. Z jedenácti nominací na divadelní ceny Tony si broadwayský skvost odnesl ceny za nejlepší muzikálový revival roku, nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (Douglas Hodge) a nejlepší režii. Z této inscenace existuje také zvuková nahrávka, která je běžně k dostání na CD nosičích.

Troufám si říci, že Jerry Herman patří k těm šťastlivcům, kterým osud skutečně přeje. Má dobré hudební nápady, kolem sebe vždy kvalitní tým lidí, kteří pracují stejně horlivě a precizně jako sám autor. Má ale mnohem více. Jeho muzikály si již před dávnými dekádami získaly srdce a neutuchající obdiv diváků, kteří se vždy s láskou vrací do divadel právě na jeho show.

Jak zakončit měsíční výlet za tvorbou a životem Jerryho Hermana? Dodnes nemohu zapomenout na pocit, který jsem měla po shlédnutí La Cage Aux Folles v roce 2005 na Broadway. Poslední tóny patřili písni THE BEST OF TIMES IS NOW - ten nejlepší čas života je skutečně právě teď! Zkusme jej nepromarnit...


  1. Prelude
  2. We Are What We Are
  3. A Little More Mascara
  4. With Anne On My Arm
  5. With You On My Arm
  6. Song On The Sand ( La da da Da)
  7. La Cage Aux Folles
  8.   I Am What I Am
  9. Song On The Sand (Reprise)
  10. Masculinity
  11. Look Over There
  12. Cocktail Counterpoint
  13. The Best Of Times Is Now
  14. Look Over There (Reprise)
  15. The Finale 

úterý 22. února 2011

Mame

Pokud jsme se před časem věnovali muzikálu Hello, Dolly!, nemůžeme v žádném případě opomenout dodnes oblíbenou show MAME. Po uvedení Hermanova muzikálu o dohazovačce Dolly Levi si snad nikdo (a možná ani samotný autor) netroufal doufat v další velkolepý broadwayský úspěch...


K mé velké radosti si dnes připomeneme muzikál, který je podle mého názoru jednoznačně nejlepším dílem Jerryho Hermana!

Inscenátoři se nechali inspirovat románem Patricka Dennise Auntie Mame (Tetička Mame), který vyšel v roce 1955. O rok později byla na Broadway uvedena stejnojmenná divadelní hra, ve které tetičku Mame ztvárnila Rosalind Russell. Filmová verze byla natočena v roce 1958.

Do hlavní role muzikálové verze měla být původně obsazena Mary Martin. Nestalo se tak. Dnes víme, že historicky první muzikálovou Mame se stala Angela Lansbury (více v článku o Angele Lansbury)

Premiéra MAME se konala 24. května 1966 ve Wintergarden v New Yorku. V hlavních rolích se představili Angela Lansbury, Beatrice Arthur, Frankie Michaels, Willard Waterman a další. Po třech letech se celá produkce přestěhovala do divadla Broadway. New York zažil 1 508 repríz muzikálu; bylo to druhé Hermanovo dílo, které překonalo hranici 1 500 představení. Třetí show, která tento rekord pokořila, byla La Cage Aux Folles. Ale nepředbíhejme události...

Jane Connell, Bea Arthur a  Angela Lansbury (1966)


Muzikál MAME byl po právu nominován na osm cen Tony Awards. Angela Lansbury si odnesla cenu za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli, Beatrice Arthur zvítězila v kategorii nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli a Frankie Michaels získal ocenění za nejlepší mužskou vedlejší roli v muzikále.

V roce 1969 se MAME představila také v Londýně. Titulní roli si zahrála a zazpívala Ginger Rogers. Na divadelních prknech královského divadla Drury Lane se uváděla dlouhých 14 měsíců!  


Angela Lansbury v roli Mame (1966)

Navrácená broadwayská inscenace MAME v roce 1983 nebyla již tak úspěšná. Nepomohl ani ten fakt, že se v roli tetičky Mame znovu objevila Angela Lansbury. Pouhých 41 repríz je tomu dostatečným důkazem..

Angela Lansbury zpívá We Need A Little Christmas  

Rok 1974 přinesl nekompromisní tetičku MAME na plátna kin. Ve filmové verzi muzikálu byla do hlavní role obsazena Lucille Ball. V dalších rolích se představili Bea Arthur a Robert Preston. Film byl naprostým propadákem. Spekulace o tom, proč byla Lucille Ball obsazena do hlavní role místo Angely Lansbury, se dnes již těžce vysvětlují. Faktem je, že podle kritiků byla Ball nesprávná volba pro hlavní představitelku. Dnes zná filmovou verzi jenom málokdo. Je to ale škoda, protože film je vtipný a líbivý především díky Robertu Prestonovi, který se role Beauregarda ujal s noblesou a elegancí sobě vlastní. 

Titulní píseň muzikálu se stala populární nejen na prknech divadel. Nedlouho po uvedení muzikálu na Broadway ji zařadil do svého repertoáru například Bobby Darin, Louis Armostrong, Robert Goulet či samotný Frank Sinatra.

Další písní, která se dodnes interpretuje je nádherná balada If He Walked Into My Life. Na sklonku 60. let ji proslavila především Eydie Gormé, která byla dokonce nominovaná na cenu Grammy za nejlepší ženský pěvecký výkon.

If He Walked Into My Life - Mame - Leslie Uggams

V roce 1993 natočil Michael Feinstein album muzikálových písní Jerryho Hermana s názvem Michael Feinstein Sings The Jerry Herman Songbook. Sám autor na albu také zpívá a doprovází Feinsteina na piano. Součástí CD je také pozoruhodný výběr písní z muzikálu MAME.

Muzikál Mame je světový fenomén. Při každém uvedení se jedná o velkou událost. Doufejme, že se po české verzi Hello, Dolly! dočkáme někdy v budoucnu také uvedení Mame... 



  1. Overture
  2.  St. Bridget
  3. It’s Today
  4. Open A New Window
  5. The Man In The Moon
  6. The Best Girl
  7. We Need A Little Christmas
  8. Mame
  9. The Letter
  10. Bosom Buddies
  11. Gooch’s Song
  12. That’s How Young I Feel
  13. If He Walked Into My Life
  14. Finale

pátek 18. února 2011

Mack & Mabel

Muzikál MACK & MABEL nikdy nedosáhl takových úspěchů jako Hello, Dolly! či Mame; je dnes téměř zapomenutou show. To je hlavní důvod, abychom si tento muzikálový skvost připomněli.


Je tak trošku nespravedlivé tvrdit, že Mack & Mabel je nekvalitní a neoblíbenou show. Podle ukázek a krátkého článku si ostatně udělejte vlastní názor...

Knižní předlohu k muzikálu Mack & Mabel napsal Michael Stewart, který spolupracoval s Jerry Hermanem již na jeho dřívějších projektech. David Merrick show produkoval, Gower Champion se ujal choreografie a režie. 

Muzikál měl premiéru 6. října 1974 v Majestic Theatre v New Yorku. Po 66 reprízách se definitivně rozloučil s newyorskými diváky. Ikdyž nebyl zrovna jedním z nejúspěšnějších hitů Broadway roku 1974, byl nominován celkem na 8 cen Tony Awards (včetně nominací na cenu za nejlepší muzikál roku, nejlepší choreografii a nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli). Nakonec ale nezískal cenu žádnou. 


Time Heals Everything v podání Bernadette Peters (1994)

V hlavní mužské roli se představil legendární Robert Preston, který v 70. letech patřil k nejlepším hereckým a pěveckým osobnostem Broadway i Hollywoodu. Největší senzací celého projektu byla ovšem mladičká Bernadette Peters, která si zahrála filmovou hvězdu Mabel Normand. 

Mabel Normand


Mack Sennet

V roce 1981 byl muzikál poprvé uveden ve Velké Británii, to konkrétně v Notthinghamu. Byl vřele přijat, na West End se ale tato produkce nikdy nedostala. Na londýnské uvedení si museli diváci počkat až do roku 1995, kdy byl muzikál uveden ve vší parádě v divadle Palladium. Dočkal se 270 repríz! Poslední londýnské uvedení muzikálu v roce 2006 jsem měla to štěstí vidět osobně i já. Byl to vskutku nezapomenutelný zážitek...

Ne každý muzikál má neúspěšnou historii a písně, na které lidé brzy zapomenou. Několik písní z této show se interpretuje dodnes. Nejznámější je asi I Won't Send Roses...

I Won't Send Roses / Time Heals Everything  - Michael Ball a Ruthie Henshall 




  1. Overture
  2. Movies Were Movies
  3. Look What Happened To Mabel
  4. Big Time
  5. I Won’t Send Roses
  6. I Won’t Send Roses (Reprise)
  7. I Wanna Make The World Laugh
  8. Wherever He Ain’t
  9. Hundreds Of Girls
  10. When Mabel Comes In The Room
  11. My Heart Leaps Up
  12. Time Heals Everything
  13. Tap Your Troubles Away
  14. I Promise You A Happy Ending