Zpívání v dešti je nejen podle mne nejpopulárnější filmový muzikál všech dob. Spojením veselého a do jisté míry i pravdivého příběhu Hollywoodu z období přechodu němého filmu na mluvený, krásných písní, tanečních čísel, režie a skvělého obsazení vznikl mimořádný film, ze kterého se těšíme dodnes. Od svého vzniku v roce 1952 si jej oblíbily miliony lidí po celém světě...
Umělecký přínos producenta
Arthura Freeda by se dal těžko měřit či hodnotit. Sám Freed produkoval čtyřicet
filmových muzikálů M-G-M. Od Babes in Arms v roce 1939 až po
nejautentičtější a autobiografický snímek SINGIN' IN THE RAIN (Zpívání v dešti) v roce 1952.
Hudební materiál použitý ve filmu SINGIN’ IN THE RAIN pochází ze zpěvníku dvojice Nacio Herb Brown a Arthur Freed,
kteří ve 20. a 30. letech patřili k respektovaným autorům populárních
písní. Sami autoři skladeb na
vlastní kůži zažili dobu a podobný příběh, který byl v padesátých letech zfilmován
a na plátna kin uveden pod již zmíněným názvem, který v Čechách znají všichni jako Zpívání v dešti. Film pojednává o pomalém
a jistém příchodu mluveného filmu, který změnil navždy filmovou a populární
kulturu v celém světě.
Arthur Freed začínal jako
klavírista v jednom z mnoha hudebních vydavatelství. Díky svému talentu a častému
přehrávání populárních písní zákazníkům se z něj stal vaudevillový bavič. V
polovině 20. let začal spolupracovat jako textař se skladatelem Nacio Herb
Brownem, se kterým napsal mnoho písní pro tehdy populární hudební revue. V roce 1929 dostala
dvojice šanci také ve filmu. Pro historicky první filmový muzikál společnosti M-G-M s názvem
Broadway Melody of 1929 zkomponoval Freed a Brown několik písní. Tehdy je angažoval Irving
Thalberg. Ve filmu se objevila například překrásná skladba s názvem You Were Meant For Me. O tři
roky dříve složili veselou píseň Singin’ In The Rain, která byla použita v roce 1929 v druhém filmovém muzikálu
společnosti Metro-Goldwyn-Mayer s názvem Hollywood Revue. Na plátně si ji zazpívaly takové hvězdy jako byl Cliff Edwards, Buster Keaton, Marion
Davies, Joan Crawford a další.
prví verze písně Singin' In The Rain,
která se objevila ve filmu Hollywood Revue (1929)
která se objevila ve filmu Hollywood Revue (1929)
Freed a Brown napsali během 30. let mnoho úspěšných písní. V roce 1939 podepsal Freed a šéf M-G-M Louis B. Mayer novou smlouvu. Arthur Freed se stal producentem, který měl za úkol rozšířit především produkci hudebních filmů.
Práce na snímku SINGIN' IN THE RAIN začaly již v době, kdy natáčel Gene Kelly film Američan v Paříži. Filmové studio chtělo za každou cenu jako producenta Arthura Freeda, který úspěšně produkoval již zmíněný film rok předtím. M-G-M mělo jasnou vizi. Další muzikálový projekt měl být zasazen do období konce 20. let a začátku 30. let, kdy se rodil mluvený film a kdy se herci museli velice rychle aklimatizovat po herecké stránce z němých filmů do filmů mluvených. A jak je již dobře známo, ve skutečnosti se to ne všem podařilo. Pod filmovým scénářem je podepsána dvojice Betty Comden a Adolf Green.
Douglas Fowley, Jean Hagen a Gene Kelly
Většina hollywoodských filmů pojednávajících o Hollywoodu byly v minulosti trošku nefér. V případě Zpívání v dešti tomu bylo ale docela naopak. A jak sám Gene Kelly prozradil v jednom ze svých rozhovorů: „Ze začátku jsme věděli pouze to, že film bude pojednávat o hvězdě němých filmů, ze které se stane hvězda filmů mluvených. To bylo celé. Všichni jsme se začali vyptávat herců veteránů, jaké to vlastně za starých časů bylo. Celý scénář byl postaven na autentických výpovědích našich starších kolegů, kteří nám vyprávěli nejednu zajímavou příhodu. Takže to, co se ve filmu stalo, byla ve skutečnosti pravda. Taková atmosféra v Hollywoodu kolem roku 1928 skutečně panovala. Samozřejmě s trochou přidaného humoru..“
Film začíná velkolepou filmovou premiérou roku 1927. Hlavními hvězdami snímku, kteří právě přijíždějí v honosném automobilu na slavnostní premiéru, jsou elegantní a všemi oblíbený Don Lockwood (Gene Kelly) a jeho poněkud sebestředná a hloupoučká filmová partnerka Lina Lamont (Jean Hagen). Ještě na červeném koberci se obě hvězdy zastaví, aby pozdravily veřejnost. Don začne přítomným vyprávět o svých začátcích v Hollywoodu. Co ale sám prozrazuje je naprosto odlišné od skutečnosti, kterou vidíme ve filmu. Na plátně vidíme skromné a ne zrovna slibné začátky Dona a jeho přítele Cosmo Browna (Donald O’Connor), kteří vystupojí společně v nevalných malých divadlech a klubech, později také jako duo doprovodných hudebníků snažící se prosadit při natáčení tehdy ještě němých filmů. Don vypráví o úspěšném příchodu do Hollywoodu a okamžitém úspěchu. Na plátně ale vidíme pravý opak.
Gene Kelly a Debbie Reynolds
Mladičký Don přesvědčí tvrdohlavého režiséra (Douglas Fowley), aby mu dal šanci
ve filmu. Ten jej angažuje jako nadějného kaskadéra. A protože je Don šikovný,
dobře vypadá a je přátelský, všimne si jej také producent, který mu dá
šanci. Při natáčení prvního filmu se setkává s namyšlenou
a průměrnou herečkou Linou Lamont, která bohužel neoplývá hereckými kvalitami,
nemluvě o jejím písklavém hlase. Na plátně jsou oba milenci, v soukromí tomu
tak samozřejmě není. Lina se ve své naivitě domnívá, že ji Don miluje i v
soukromí.
Na stejném večírku předvede poprvé společnosti producent R. F. Simpson (Millard Mitchell) krátkou ukázku mluveného filmu. Sám této novotě nevěří a domnívá se, že je to pouze přechodná záležitost. Don se ale o svou práci vůbec nezajímá, jediné o co mu jde, je nalézt Kathy. Práce na novém němém filmu dvojice Lockwood a Lamont právě finišují, když najednou přijde ze studia jasná zpráva o tom, že první mluvený film The Jazz Singer se stal naprostým trhákem.
Simpson zahlédne při natáčení jednoho menšího hudebního čísla Kathy a okamžitě ji angažuje. Don je samozřejmě štěstím bez sebe. Zamilovaný pár má svou budoucnost naplánovanou. To se ale nelíbí Lině, která se Kathy snaží všemi možnými způsoby znemožnit a zabránit ji v úspěšné kariéře. Sama Lina nemá ale na to, aby mohla hrát a se svým písklavým hlasem mluvit na plátně. Při novinářské projekci prvního mluveného filmu dvojice Lockwood / Lamont se celý sál směje Lině a jejímu dětskému hlasu. Předtím, než se studio rozhodne film zlikvidovat, navrhne Cosmo, aby z jinak dobrého snímku udělali muzikál. Kathy by namluvila a nazpívala dialog pro Linu.
Nápad to je geniální, film má obrovský úspěch. Na premiéře se ale stane nečekaná věc. Po děkovačkách a velkých ovacích si obecenstvo žádá, aby Lina zazpívala jednu z písní přímo na jevišti v kinosále. Ta se zdráhá, nakonec ale svolí. Za oponou samozřejmě zpívá Kathy a Lina jenom otevírá ústa. Don má skvělý nápad. Sám zvedne oponu a v tu chvíli celý sál s uvidením zírá na Linu a především na opravdovou hvězdu, kterou byla od začátku jen a pouze Kathy... Tím šťastně končí celý film.
Do jisté míry si namyšlený a
sebevědomý herec nadělá žádnou hlavu z lásky a citů až do té chvíle,
kdy se setká s mladičkou aspirující herečkou Kathy Selden (Debbie Reynolds), která
se
mu vysměje do očí a řekne mu, že je sama nadějnou herečkou. Podle ní
jsou jeho
hvězdné manýry všem jenom pro smích. To
celé se ale otočí proti ní, když se zjistí, že je sama jenom sboristkou.
Kathy se na party rozčílí a omylem hodí šlehačkový dort na hlavu Lině
místo Donovi. Z večírku potom uteče. Díky tomuto incidentu a žárlivé
Lině přijde Kathy o práci.
Gene Kelly a Cyd Charisse
v balením čísle The Broadway Melody
Na stejném večírku předvede poprvé společnosti producent R. F. Simpson (Millard Mitchell) krátkou ukázku mluveného filmu. Sám této novotě nevěří a domnívá se, že je to pouze přechodná záležitost. Don se ale o svou práci vůbec nezajímá, jediné o co mu jde, je nalézt Kathy. Práce na novém němém filmu dvojice Lockwood a Lamont právě finišují, když najednou přijde ze studia jasná zpráva o tom, že první mluvený film The Jazz Singer se stal naprostým trhákem.
Simpson zahlédne při natáčení jednoho menšího hudebního čísla Kathy a okamžitě ji angažuje. Don je samozřejmě štěstím bez sebe. Zamilovaný pár má svou budoucnost naplánovanou. To se ale nelíbí Lině, která se Kathy snaží všemi možnými způsoby znemožnit a zabránit ji v úspěšné kariéře. Sama Lina nemá ale na to, aby mohla hrát a se svým písklavým hlasem mluvit na plátně. Při novinářské projekci prvního mluveného filmu dvojice Lockwood / Lamont se celý sál směje Lině a jejímu dětskému hlasu. Předtím, než se studio rozhodne film zlikvidovat, navrhne Cosmo, aby z jinak dobrého snímku udělali muzikál. Kathy by namluvila a nazpívala dialog pro Linu.
Nápad to je geniální, film má obrovský úspěch. Na premiéře se ale stane nečekaná věc. Po děkovačkách a velkých ovacích si obecenstvo žádá, aby Lina zazpívala jednu z písní přímo na jevišti v kinosále. Ta se zdráhá, nakonec ale svolí. Za oponou samozřejmě zpívá Kathy a Lina jenom otevírá ústa. Don má skvělý nápad. Sám zvedne oponu a v tu chvíli celý sál s uvidením zírá na Linu a především na opravdovou hvězdu, kterou byla od začátku jen a pouze Kathy... Tím šťastně končí celý film.
Singin' In The Rain - verze z roku 1952
Arthur
Freed a Nacio Herb Brown napsali jednu novou píseň s názvem Make ´Em
Laugh, která vedle deseti starších skladeb z jejich zpěvníku zazněla ve filmu. Tu fantasticky zazpíval a především zatančil O’Connor, který proložil své číslo několika až akrobatickými kousky. Autoři
scénáře Betty Comden a Adolf Green napsali společně s Rogerem Edensem
píseň Moses, ve které si Gene Kelly a Donald O´Connor dělají legraci ze slovních
jazykolamů.
Donald
O’Connor se
ve filmu předvedl jako taneční mistr. Původně měl být také součástí největšího
hudebního čísla s názvem Broadway Ballet. Kvůli nasmlouvaným televizním
závazkům neměl bohužel dostatek času. Gene Kelly se tedy sám pustil do přepracování celé koncepce, která byla soustředěna kolem dvou písní dvojice
Freed / Brown. Těmi byly Broadway Melody a Broadway Rhythm. A právě zde se zrodilo dnes již legendární divadelní Got-ta sing! Got-ta
dance!, které je jakýmsi broadwayským sloganem. Taneční číslo Broadway Ballet se točilo až po na úplný konec filmu. Zkoušky trvaly celý měsíc, dva týdny se natáčelo.
Donald O’Connor a Gene Kelly
Samozřejmě
nejznámější hudebně taneční číslo celého filmu je titulní Singin‘ In The Rain. Největší
práci z natáčením měli technici, kteří museli kropit vodou celé dvě ulice.
Velké problémy měl také kameraman, který nemohl přes tak velké množství
vody zachytit ten správný obraz.
Legendární hudební číslo je stále populární díky Kellymu,
který tančí na plátně radost a lásku k dívce, kterou právě získal.
Film Zpívání
v dešti je legenda sama o sobě. Snímek byl natočen ve správnou dobu, měl k dispozici
nejen ty nejlepší herce a tanečníky v Hollywoodu, ale měl především
producenta, který věděl, kteří lidé k sobě patří a jak je má co
nejefektivněji využít.
Main Title – Kelly, Reynolds, O'Connor, MGM studiový
orchestr
Dignity - MGM studiový orchestr
Fit As A Fiddle – Kelly, O'Connor, MGM studiový orchestr
Stunt Montage - MGM studiový orchestr
First Silent Picture - MGM studiový orchestr
Tango (Temptation) - MGM studiový orchestr
All I Do Is Dream Of You – Reynolds, MGM studiový orchestr
Gene Dreams of Kathy - MGM studiový orchestr
All I Do Is Dream Of You (Outtake) - Kelly
Make 'Em Laugh - O'Connor
Beautiful Girl Montage – Thompson, MGM studiový orchestr
Beautiful Girl - Thompson
Have Lunch With Me - MGM studiový orchestr
The Stage Is Set - MGM studiový orchestr
You Were Meant For Me - Kelly
You Are My Lucky Star (Outtake) – Reynolds, MGM orchestr
Moses – Kelly, O'Connor
Good Morning – Kelly, Reynolds, MGM studiový orchestr
Good Night, Kathy - MGM studiový orchestr
Singin' In the Rain - Kelly
From Dueling to Dancing - MGM studiový orchestr
Would You? - Noyes
Broadway Melody Ballet – Kelly, MGM
orchestr a sbor
Would You? End Title – Kelly, Noyes
Singin' In the Rain (In A-Flat) (prodloužená verze) - Reynolds
Finale – Kelly, Reynolds, MGM studiový orchestr
Main Title (alternativní verze) - MGM studiový orchestr
Beautiful Girl (alternativní verze) – Thompson, Kelly, Hayton
Would You? (nepoužitá verze) - Reynolds
Singin' In the Rain (rozhlasová verze) - Freed, MGM
studiový orchestr
Zdroj informací: The Films of Gene Kelly, Song And Dance Man (autor Tony Thomas), první edice vydána v roce 1974
Žádné komentáře:
Okomentovat