V 50. letech mělo mnoho amerických rodin ve svých domovech hrdě vystaveno několik nových technických vymožeností. Mezi ně patřila nová kuchyně, parádní nový Chrysler v garáži a třeba i moderní stereo gramofon. Ten byl především chloubou obývacích pokojů, ve kterých sedávali lidé celé hodiny a poslouchali oblíbené desky. Nemalý počet domácností měl ve své diskografii jeden či více legendárních songbooků Elly Fitzgerald - alba či dvojalba věnované písním jednotlivých skladatelů populární hudby 20. století. Většina těchto desek vznikla právě v tomto období.
Jedním z již zmíněných a dodnes legendárních songbooků
bylo dvojalbum skladeb Irvinga Berlina s názvem ELLA FITZGERLALD SINGS THE IRVING BERLIN SONG BOOK. V roce 1958 bylo Berlinovi 69 let, do té doby
napsal přes 800 písní, nejstarší dokonce už v roce 1907. Ruský žid, který
jako malý chlapec emigroval s rodinou do Spojených států, napsal mnoho
písní a také patriotických skladeb, který byly velkou součástí americké historie. Al
Jolson zazpíval v roce 1927 v prvním mluveném filmu The Jazz Singer skladbu Blue Skies, interpretace skladby God
Bless America v podání Kate Smith patří dodnes k nejslavnějším americkým patriotickým
skladbám; kdo by neznal
vánoční klasiku White Christmas ve verzi Binga Crosbyho, který ji poprvé na filmové plátně zpíval ve filmu Holiday Inn v roce 1942.
Get Thee Behind Me Satan - natočeno v roce 1958
Irving Berlin neměl rád novináře a na veřejnosti vystupoval v 50. letech spíše sporadicky. Souhlasil ale s napsáním úvodního slova k dvojalbu Elly Fitzgerald, která patřila k jeho nejoblíbenějším zpěvačkám. Nechal se slyšet a doslova řekl: "Jsem opravdu potěšen a blázen do Elly jako vokalistky, která se nesoustředila pouze na mé známě skladby, ale představila nové generaci posluchačů také některé z mých méně známých a dnes již zapomenutých písní."
Celý projekt songbooků byl nápadem zpěvaččina manažera Normana Granze, který ji tak představil nové generaci posluchačů. Vyzvedl ji z jazzových barů a malých sálů a dostal ji do velkých koncertních hal a televize. První album pro Granzovu novou gramofonovou firmu Verve bylo dvojalbum The Cole Porter Song Book (1956), dále dvojalbum The Rodgers & Hart Songbook (1956) nebo trojalbum The Duke Ellington Song Book (1957).
It's A Lovely Day Today
Co asi nevíte...
- fotografie na přebal alba byla pořízena v kavárně na pařížské Champs-Elyseé; autorem byl renomovaný fotograf Herman Leonard, jehož fotky se objevily na stovkách legendárních jazzových albech
- všechny písně aranžoval Paul Weston, který dodal skladbám jemnou a jakousi až filmovou atmosféru, kterou Ella milovala (to je patrné především v baladách)
- Ella Fitzgerald se v pozdějších letech ke skladbám Irvinga Berlina často nevracela; její bezchybné nahrávky z druhé poloviny padesátých let ale mluví za vše
- album vyhrálo hudební cenu Grammy za nejlepší ženskou vokální interpretaci roku 1958; v roce 2000 vyšlo dvojalbum ve speciálním balení v reedici na 2CD nosiči
Producent originálního dvojalba: Norman Granz
Aranžer a dirigent orchestru: Paul Weston
Hudba a texty písní: Irving Berlin
CD1
Let's Face The Music And Dance
You're Laughing At Me
Let Yourself Go
You Can Have Him
Russian Lullaby
Puttin' On The Ritz
Get Thee Behind Me, Satan
Alexander's Ragtime Band
Top Hat, White Tie, And Tails
How About You?
Cheek To Cheek
I Used To Be Color Blind
Lazy
How Deep Is The Ocean?
All By Myself
(You Forgot To) Remember
Irving Berlin
CD2
Supper Time
How's Chances?
Heat Wave
Isn't Is A Lovely Day
You Keep Coming Back Like A Song
Reaching For The Moon
(Let's Go) Slumming On Park Avenue
The Song Is Ended
I'm Putting On My Eggs In One Basket
Now It Can Be Told
Always
It's A Lovely Day Today
Change Partners
No Strings (I'm Fancy Free)
I've Got My Love To Keep Me Warm
Blue Skies
Žádné komentáře:
Okomentovat