středa 12. září 2012

Tony Ponella: "Je jen otázkou času, kdy se divadelní skladby dnešní doby zařadí do muzikálové pokladnice"

Talentovaný mladík Tony Ponella je jedním ze šťastlivců, kteří měli možnost účastnit se celoamerické soutěže pro studenty středních uměleckých škol, kterou v roce 2009 založil Michael Feinstein. Soutěž s celým názvem The Great American Songbook Vocal Academy & Competition (více info naleznete na oficiální webové stránce) si vybírá z řad mladých talentů vokalisty, kteří interpretují písně broadwayských a hollywoodských muzikálů a klasické jazzové standardy. 
Vítězové soutěží mají poté jedinečnou možnost zazpívat si po boku prvotřídních umělců. V letošním ročníku, jehož finále se uskutečnilo koncem června, se Tony Ponella umístil na druhém místě. Tony nám odpověděl na pár dotazů týkající se jeho života a podle mého názoru budoucí velice slibné kariéry...




Mohl byste nám prozradit, kdy jste poprvé zjistil či věděl, že chcete zpívat? Vím, že jste zpíval již od útlého dětství...
Ano, pocházím z velice muzikální rodiny. Vždy jsem rád vystupoval před lidmi. Když mi bylo čtyři a půl roku, moje maminka hrála na violoncello v orchestru, který hrál v divadle, kde se zrovna inscenoval muzikál Peter Pan, ve kterém hlavní roli hrála Cathy Rigby. Po představení jsem šel s maminkou Cathy pozdravit. A ona se mě zeptala: "Tony, až budeš velký, budeš také hrál na cello jako Tvoje maminka?" A já jsem odpověděl: "Ne, já určitě budu zpívat a hrát na jevišti jako Ty". 
Nejsem si jistý, jestli jsem tehdy skutečně věděl, co to vše znamená a obnáší. Pravdou je, že zpěv a divadlo jsem si zamiloval. Moje první veřejné vystoupení jsem absolvoval nedlouho poté. První muzikálovou roli jsem zpíval v dětské divadelní produkci muzikálu The Jungle Book, kde jsem hrál medvěda Baloo. Tehdy mi bylo pět let. Od té doby jsem vystoupil v mnoha muzikálech, divadelní práce mne vždy moc bavila.


Vystupoval jste tedy v mnohých muzikálových produkcích. Ráda bych se zastavila u jedné z nich, tou je muzikál Cole Portera Anything Goes. Toto je opravdu klasický muzikál. Upřednostňujete sám jako divadelní herec a zpěvák spíše klasické muzikály než modernější a řekněme nedávno napsané a nové muzikály, které se povětšinou dnes hrají na Broadwayi?
Záleží na tom, jestli je muzikál dobře a chytře napsán. Mám ale moc rád oba dva styly. Tedy jak klasická tak i modernější muzikálová díla. Abych byl upřímný, tak musím říci, že můj oblíbený muzikál či dílo je vždycky to, na kterém právě pracuji. A myslím, že je to tak v pořádku. Herec, který ztvárňuje charakter na jevišti či zpěvák, který interpretuje písně v programu či muzikále, by měl být nadšený z práce, kterou dělá. Měl by se jí věnovat naplno. Letos jsem měl velké štěstí, že jsem mohl předzpívat před dvěma fantastickými autory dnešních divadelních muzikálů. Těmi byli Lin Manuel Miranda a Tom Kitt. Jejich práci velice respektuji. Anything Goes je skvělá show, charakter Billyho Crockera jsem si na jevišti moc užil! Z několika písní, které Porter napsal pro originální produkci muzikálu, jsou dnes již standardy, které se i dnes často interpretují.
Domnívám se, že je jen otázkou času, kdy se divadelní písně dnešní doby zařadí do muzikálové pokladnice. Já osobně moc rád poslouchám, zpívám a užívám si hudbu mnohých žánrů.


"The Nearness Of You" - ukázka z finálového večera soutěže


Možná, že to pro Vás bude obtížná otázka, ale který nebo kteří autoři hudby a textů jsou Vašimi oblíbenými a proč?
Nejenom, že je to obtížná otázka, je téměř nemožné na ni věrohodně odpovědět. Stejně, jak jsem již zmínil v předešlé odpovědi, mám nejraději písně, které v tu danou dobu právě zpívám. Bylo nádherné si v rámci finále soutěže zazpívat skladbu The Nearness Of You. Text k této písni napsal Ned Washington a hudbu Hoagy Carmichael. Carmichael se narodil ve městě Bloomington v Indianě, ve stejném městě jsem vyrostl.  
S potěšením jsem zpíval Orange Colored Sky a také píseň Beyond The Sea (tu jsem interpretoval v rámci regionálních kol soutěže). A nesmím zapomenout na bratry Gershwinovi, Irvinga Berlina, Cole Portera. Nerad bych někoho vynechal, všichni autoři té doby byli legendární. Opravdu těžká otázka...


Moc se mi líbila Vaše interpretace písně Beyond The Sea, kterou jste zpíval v rámci pěveckého kurzu Broadway Artists Alliance. Domníváte se, že takového akce a programy jsou pro mladé zpěváky důležité (nemyslím tím pouze budoucí interprety divadelních muzikálů, ale vokalisty, kteří se budou v budoucnu věnovat jakémukoliv hudebnímu žánru)? 
Práce na Beyond The Sea společně s Vincem di Mura byla velká škola. Během kurzů jsem se od učitelů a interpretů mnoho naučil. A to nejen, když pracovali přímo se mnou, ale když jsem je sledoval při práci s ostatními. Vidět a slyšet zkušené a kvalitní umělce, kantory při práci je pro každého zpěváka téměř nutností. Měl jsem velké štěstí, že jsem se mohl těchto akcí účastnit. Nemyslím jenom zmíněnou Broadway Artists Alliance Masterclass, ale také spolupráci s umělci jako je Michael Feinstein. Dále pak výměnný program v rámci Státní university v Indianě atd. Díky těmto kurzům a lekcím jsem se zdokonalil jako zpěvák, herec i jako člověk.
 



Již dříve zmíněná pěvecká soutěž, které jste se letos jako jeden z mnoha účastnil, je dnes již velice známá a respektovaná. Dostal jste se až do finále, kde jste se nakonec umístil na překrásném druhém místě. Můžete nám prosím prozradit něco více o atmosféře soutěže a zážitcích, na které jistě nezapomenete? Jistě jste se setkal s mnohými talentovanými lidmi...
Ano, celá soutěž pro mne byla nezapomenutelným zážitkem. Rád bych Vás odkázal na svůj web www.tonyponella.com, kde jsem vše detailně popsal v jednom z mých článků. Zažil jsem opravdu spoustu krásného. A nic vlastně neskončilo finálem soutěže. Naopak. Vše pro mne tím začalo. Se všemi porotci jsem stále v kontaktu. Během letních měsíců jsem byl čtyřikrát hostem Cast Party Jima Carusa v jazzovém klubu Birdland v New Yorku. Z toho jsem se třikrát setkal se svými spolusoutěžícími finalisty. Jsou to fantastičtí lidé, přátelé na celý život. La Tanya Hall, který byla také jednou z porotkyň, mne velice podporuje. Po pravdě se s ní sejdu ještě k několika pěveckým konzultacím. Sylvia McNair mne pozvala, abych vystoupil jako host jejího vánočního koncertu v divadle Palladium letos v prosinci. S Michaelem Feinsteinem a jeho nynějším hostem, kterým je legendární zpěvačka Marylin Maye, jsem si tento týden zazpíval v jeho jazzovém klubu Feinstein's At Loews Regency v New Yorku.
Rád bych podotkl, že to nebyla pouze pěvecká soutěž, byla to událost, která změnila celý můj dosavadní život.


Jaká byla spolupráce s Michaelem Feinsteinem? Vím, že Michael Vás již dříve doprovodil na piano v písni Orange Colored Sky..  
Michael byl a je fantastický zpěvák a umělec. Je opravdovým přítelem americké populární písně a velkou inspirací pro všechny, kteří s ním kdy spolupracovali. Nejen že rozumí této hudbě, zdá se mi, že je až magicky propojen s každou písní, s každým textem, který zpívá. Sdílí své znalosti se všemi posluchači. Naučil mne, jak se mám ztotožnit s textem písně,  jak text věrohodně interpretovat. Když jej posloucháte, jak vypráví příběhy o historii písní, jakým stylem je on sám interpretuje, není možné tuto hudbu nemilovat. Od malička jsem měl rád tyto písně, tento hudební styl. Vždy ale budu vzpomínat právě na tuto dobu, protože tyto momenty a zkušenosti se nedají ničím nahradit.
Ano, Michael mne požádal, jestli bych si s ním po soutěžním finále nechtěl zazpívat. Nazvěte to jak chcete - úžasné, fantastické, fenomenální. Všechna tato slova jsou platná a stejně nedovedou věrohodně vystihnout důležitost a atmosféru momentu, který jsem v tu chvíli zažíval.


Tony Ponella a Michael Feinstein
 

Co je Vaším snem a co byste chtěl dokázat jako interpret v budoucnu?
Rád bych vystupoval, vytvářel nové věci. Chci také spolupracovat s ostatními umělci, chci zpívat, hrát, tančit. Rád bych psal písně, režíroval na nahrával, propůjčil hlas některému z animovaných postav. Chci se učit, učit druhé, sdílet vědomosti a snažit se změnit věci k lepšímu. Chtěl bych ztvárnit některou z postav na Broadway, cestovat. Chtěl bych dělat věci, o kterých jsem prozatím nic neslyšel a o kterých jsem ani nesnil.... 
Těším se na vše, co mi budoucnost přinese.

-----------------------------------------------------------------------------------

Interview with Tony Ponella in English:

Can you please tell us when was the first time (moment) you realized you wanted to become a performer? How did it all start for you?
I come from a musical family, and have always loved performing. When I was 4 ½, my mom was playing in the pit for Cathy Rigby’s “Peter Pan” and after seeing a performance, I went back stage to meet Cathy. She asked me if I was going to play cello like my mom, and I responded, “No. I’m going to be a singer on stage like you.” I’m not sure I really knew exactly what that meant, but it turns out it has truly become my passion. My first solo performance was shortly thereafter, and I made my musical debut in a children’s theater production of “The Jungle Book” as Baloo the Bear when I was 5 years old. I was hooked and have been doing as much performing as possible ever since!


You have been a part of some musical theatre productions already. I'd like to name just one and that is Anything Goes by Cole Porter. That is really a classic musical.. Do you as a performer prefer classic musicals rather then modern and today's works that are performed on Broadway?
I love both classic and modern musicals, as long as they are well written. And, quite honestly, whatever I am working on at the moment is truly my favorite at that time- I think you have to have an all-consuming passion for the character/music/show you are performing to be real. This year I’ve had the honor to sing for both Lin Manuel Miranda and Tom Kitt, two amazing current Broadway composers/writers. I respect their work so much! As for “Anything Goes”, it was an amazing experience and I loved playing Billy Crocker! So many of the incredible songs from shows of that era are standards, still widely performed and relevant today. I guess time will tell if that is true for much of today’s music, too. Meanwhile, I love it all and see/listen and enjoy the wide variety!


Tony Ponella singing "Alone In The Universe" 
from Seussical The Musical


It might be a hard question to answer but who is your favourite songwriter / lyricist and why?
Not only is it hard, but really impossible to answer that question. Again, I will say that I usually most love whatever I’m singing at the moment. It was wonderful to sing Hoagy Carmichael’s “Nearness of You” with lyrics by Ned Washington (Carmichael is from my hometown of Bloomington, Indiana). But I loved “Orange Colored Sky” and “Beyond the Sea” (which I sang at the regionals) too. Of course, the Gershwins, Irving Berlin, Cole Porter… I hate to even start naming people, because they are all so incredible! Tough question...


I really enjoyed your performance of the song Beyond The Sea that you sang during the Broadway Artists Alliance Masterclass. Do you think that such masterclasses and programs are important for young and dedicated singers (not only future musical theatre performers but also vocalists who will be singing really any genre of music)?
Working on “Beyond the Sea” with Vince di Mura in that masterclass was such a blast! I have learned so much from working with master teachers/performers, as well as watching them work with others! I don’t think there is any question that seeing, hearing, watching and being around high quality artists is so valuable, and really almost necessary. I have been blessed with such opportunities, not only with an amazing program like Broadway Artists Alliance, but with Michael Feinstein, Carnegie Hall Musical Exchange, Indiana University Jacobs School of Music, and more. I grow as a singer, actor, artist and person with each experience!


2012 National Finalists and Judges 


The Michael Feinstein Great American Songbook Competition is a great and established one for young and talented students. You have been one of the lucky ones who got to the finals. And you ended up on the fantastic second place. Can you please tell us more about your experience and memories of this special event? You must have met lot of young and talented people...
The competition was indeed an incredible event! I would refer you to my blog post “Reflecting on My Michael Feinstein Great American Songbook Experience”(on my website www.tonyponella.com) for more specifics of the actual competition. There were just so many amazing aspects of the experience, and I tried to enumerate them there. I will say in addition, that it didn’t end with the final performance. The incredible mentors are still a very strong presence in my life- I have sung 4 times this summer at Jim Caruso’s Cast Party at Birdland (reuniting with 3 of the other finalists a couple of times, amazing kids who will be my friends for life); La Tanya Hall is incredibly supportive and, in fact, I have a coaching with her next week; Sylvia McNair invited me to sing with her on a Christmas concert at the Palladium on December 8th; and the incredible Michael Feinstein is arranging for me to join him in a performance here in NYC this fall. Suffice it to say that this was not just a competition for me, but it was a life-changing event!


How did you enjoy working with Michael Feinstein? I do know you performed a song called Orange Colored Sky together. Is that correct?
Michael was, and is, incredible beyond words. He truly is the best friend of the Great American Songbook, and is such an inspiration to anyone who has the privilege of working with him. He not only understands this music and seems to be remarkably connected to every song and lyric, but, has an uncanny ability to share his understanding and make it relatable to everyone. I learned so much about how to connect with the lyric and tell the amazing stories of these songs. Just hearing him talk about it and perform, makes you love this music. Though I’ve always enjoyed this genre of music, I will forever look back at this experience as the point in my life when my true love and passion for the Great American Songbook really took off.
Yes, Michael called me out the audience at the after party to sing with him. Pick whatever adjective you like- incredible, amazing, fantastic, unbelievable, remarkable, phenomenal, awesome- they all apply here, and yet don’t even begin to describe how great it was!
 

"Orange Colored Sky" - Tony Ponella and Michael Feinstein


What would you like to achieve in your future years?
I want to perform. I want to create. I want to create with others. I want to sing. I want to act. I want to dance. I want to write songs. I want to direct. I want to record. I want to voice a character for an animated film. I want to design. I want to learn. I want to teach. I want to share. I want to make a difference. I want to inspire. I want to originate a character in a Broadway show. I want to travel. I want to do things I haven’t yet heard of or even dreamed of… I look forward to whatever the future has in store!

Žádné komentáře:

Okomentovat